Waarom staat een 'acherlijnrechter' bij een Champions League wedstrijd altijd aan dezelfde kant als de lijnrechter?

Bij de Champions League staan er altijd 2 'scheidsrechters' op de achterlijn (5e en 6e man) maar waarom staan deze altijd aan dezelfde kant als de grensrechter? Dus links van de goal als je het veld inkijkt. Is het njet handiger om de 5e en 6e man aan de rechterkant neer te zetten. Want nu staan de grensrechter en 5e man vlak bij elkaar. Welke reden zit daarachter?

Toegevoegd na 10 minuten:
Even een soort van tekening om het te verduidelijken

__________|__|____X_____
|! |
|
|. |
|. X
|
|. |
|. X |
|. |
----------------------------------------
|
|. |
|
X
|. |
|.
_________|__|_____________
X

Een X staat voor een scheidsrechter of lijnrechter.
Ik hoop dat het door deze (systematische) 'tekening' wat duidelijker is.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Voetbal
1.2K

Het beste antwoord

Antwoord van Bas Nijhuis (tijdens een sponsor-avond van onze vereniging) : Omdat de scheidsrechter zijn diagonaal aan de overkant loopt en dan de 5e-6e man aan de kant van de scheidsrechter zou lopen.
Persoonlijk zou ik ook zeggen, laat hem op de achterlijn de assistent van de zijlijn niet in de weg staan, maar ja..... Het lijkt er op dat er gedacht is dat scheidsrechters in het veld zich dichter bij de bal bevinden, dus zou een paar extra ogen aan de kant van de zijlijn meer welkom zijn.