Waarom dragen teams bij sommige voetbalwedstrijden allebei hun uit-shirts?

Bijvoorbeeld bij de afgelopen wedstrijd tussen Nederland en Spanje. Nederland droeg blauw (normaal oranje) en Spanje wit (normaal rood). Als er één team gewoon hun thuisshirts had gedragen was het verschil toch ook duidelijk genoeg te zien?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Voetbal
7K

Het beste antwoord

Het eerste land, in dit geval Spanje, wat "Thuis" speelt mag als eerste een shirt kiezen. Spanje kiest de thuiskleur rood. Dat betekend dat Nederland in de uit-shirts moet spelen. Een land moet 1 licht en 1 donker shirt hebben. Aangezien Nederland zijn donkere kleur Blauw is en de lichte kleur oranje, en bij Spanje is rood donker en wit licht. Maar nu spelen er twee donkere shirts tegen elkaar. Wat volgens de reglementen niet mag. Waarschijnlijk vanwege zwartwit tv's. Daarom moet Spanje in wit spelen zodat het een licht tegen een donker shirt is.

Toegevoegd na 29 minuten:
Edit: Dit staat in de Fifa regelementen van het wk van 2010: Each team shall inform FIFA of two different and contrasting colours
(one predominately dark and one predominately light kit) for its official
and reserve team kit (shirt, shorts and socks). In addition, each team
shall select three (3) contrasting colours for the goalkeepers. This
information shall be sent to FIFA on the team colour form. Only these
colours may be worn at the matches. Artikel 32.2 pagina 35.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, want er mogen niet 2 teams zijn die "Thuis" spelen. Dus mogen ze ook niet allebei in hun Thuis-shirts spelen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Was het dan niet mogelijk geweest dat Nederland in het thuisshirt speelde? Wit en oranje zijn tenslotte prima te onderscheiden. Of mag dat niet omdat Spanje 'officieel' thuis speelde?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wit en Oranje zijn officieel de lichte shirts en mogen daarom ook niet tegen elkaar spelen.

Andere antwoorden (1)

Landen willen veel in hun uitshirt spelen zodat dat shirt ook wordt gekocht. Het uitshirt is namelijk elk jaar weer anders en een thuisshirt is elk jaar vrijwel hetzelde. Het is dus eigenlijk gewoon een soort reclame voor het uitshirt.