Is het hands van de keeper als hij met beide benen buiten de 16 staat, maar de bal met zijn handen in het strafschopgebied oppakt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Voetbal
22.4K

Antwoorden (2)

Nee. Hands heeft puur te maken met de locatie van de bal. Als die binnen de 'zestien' is, kan het niet als hands worden gerekend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Waar haal je dat vandaan?
Uit de regels van de KNVB:

"Buiten zijn eigen strafschopgebied gelden voor de doelverdediger dezelfde regels
om de bal met hand of arm te mogen spelen als voor iedere andere speler. Speelt
de doelverdediger in zijn eigen strafschopgebied de bal met de hand, dan kan hij
daarvoor niet bestraft worden met een directe vrije schop of disciplinaire straf. Hij
kan zich echter wel schuldig maken aan diverse overtredingen, waarbij de bal met
hand of arm gespeeld wordt, die resulteren in een indirecte vrije schop."
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Kort gezegd, als hij buiten het strafschopgebied is met minstens 1 voet mag hij hetzelfde als een speler en die mag ook de bal niet pakken uit het strafschopgebied ;)
Computoon
10 jaar geleden
Inderdaad. Maar zo simpel schrijft een koninklijke vereniging het natuurlijk niet op.