is het in theorie mogelijk om een alternatieve voetbalfederatie op te richten?

Op dit moment is FIFA de officiële federatie voor het voetbal wereldwijd. maar kan men besluiten een alternatieve federatie op te richten met een eigen bestuur, eigen aangesloten clubs, nationale bonden en toernooien?

Zo ja, waarom is het dan nog nooit gedaan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Voetbal

Het beste antwoord

Het is in theorie weliswaar mogelijk om een alternatieve voetbalfederatie op te richten, bij wijze van spreken kunnen jij en ik een nieuwe federatie oprichten.
Je hebt dan alleen wel 1 probleem: de kans dat nationale bonden zich aansluiten bij deze alternatieve voetbalfederatie is niet al te groot. De FIFA organiseert het WK, mocht je als nationale bond bij een andere federatie aansluiten, zul je hier niet meer aan mee mogen doen.
Daarnaast kan het zijn dat de continentale bond, in Europees geval de UEFA, besluit om je licentie in te trekken, omdat de UEFA is aangesloten bij de FIFA.
Als voorbeeldje, mocht bijvoorbeeld Nederland zich aansluiten bij deze federatie: dit kan ertoe leiden dat clubs uit Nederland niet meer aan Europese competities mogen meedoen, Nederland mag niet meer aan het EK/WK meedoen en wellicht worden het transferen van spelers naar en vanuit het buitenland ook een lastig verhaal.
Oftewel: in theorie kan het, maar dan moet je er wel voor zorgen dat veel (,het gros van de) clubs/landen zich aansluiten, om een volwaardige alternatieve voetbalfederatie te kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wettelijk gezien mag een nieuwe federatie worden opgericht. Echter: of clubs en nationale bonden zich aansluiten is natuurlijk hun keuze. Aangezien zij al een federatie hebben ligt het niet voor de hand dat ze dat doen.