Wanneer krijg je bij voetbal een directe en wanneer krijg je een indirecte vrije trap?

Wanneer krijg je een directe en wanneer een indirecte vrij trap bij voetbal?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Voetbal
72.1K

Antwoorden (1)

Directe vrije schop

De scheidsrechter kent een directe vrije schop toe tegen een speler, als een speler een overtreding begaat die wordt beoordeeld als onvoorzichtig of onbesuisd, of als er sprake is van buitensporige inzet.

Een directe vrije schop wordt ook toegekend bij onder meer hands en als een speler een tegenstander vasthoudt.

De scheidsrechter kent een strafschop toe, als een speler binnen zijn eigen strafschopgebied een overtreding begaat waarvoor buiten dat gebied een directe vrije schop zou zijn toegekend.

De bal mag rechtstreeks in het doel van de tegenstander worden geschoten. Als de bal in het eigen doel wordt geschoten, wordt dit niet als doelpunt gezien. Het andere team mag dan een hoekschop nemen, tenzij de vrije trap binnen het eigen strafschopgebied werd toegekend. In dit geval dient de vrije trap te worden overgenomen.

Indirecte vrije schop

Een indirecte vrije schop wordt onder meer toegekend als een doelverdediger binnen zijn eigen strafschopgebied de bal langer dan zes seconden in zijn handen houdt voordat hij deze weer in het spel brengt, en als hij de bal met de handen aanraakt, nadat deze hem doelbewust door een medespeler met de voeten is toegespeeld.

De scheidsrechter kent onder meer ook een indirecte vrije schop aan de tegenpartij toe, als naar zijn oordeel een speler op een gevaarlijke wijze speelt (te hoog trappen of te laag koppen), en als een speler voorkomt dat de doelman de bal uit zijn handen in het spel kan brengen. Ook na buitenspel wordt een indirecte vrije schop toegekend.

Er kan alleen een doelpunt worden gemaakt als de bal, nadat de indirecte vrije schop is genomen, wordt geraakt door een andere speler voordat de bal in het doel gaat. Als een indirecte vrije schop rechtstreeks in het doel van de tegenpartij wordt getrapt, wordt een doelschop toegekend. Als een indirecte vrije schop rechtstreeks in het eigen doel wordt getrapt, wordt een hoekschop toegekend aan de tegenpartij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
'Er kan alleen een doelpunt worden gemaakt als de bal, nadat de indirecte vrije schop is genomen, wordt geraakt door een andere speler voordat de bal in het doel gaat. Als een indirecte vrije schop rechtstreeks in het doel van de tegenpartij wordt getrapt, wordt een doelschop toegekend' Klopt het een wel met het ander?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat klopt want dat mag dus niet. Een doeltrap is een trap die meestal de keeper neemt als de bal achter is geweest, veroorzaakt door een tegenstander. Nu is de bal ook 'achter' maar dan in het doel omdat alleen de indirecte vrije schop nemer de bal heeft aangeraakt. Wat is er mis mee?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niets.
Na nog eens lezen blijkt dat ik niet zorgvuldig gelezen heb en doelschop voor doelpunt heb aangezien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah ok!