Wat gebeurt er als twee teams gelijk eindigen?

Als bv. Duitsland en Denemarken met evenveel punten én evenveel doelsaldo bovenaan eindigen, hoe wordt dan bepaald wie de winnaar is van de poule?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Voetbal
2.5K

Het beste antwoord

Dat staat in artikel 8.07 /8.08 van het wedstrijd reglement.

In artikel 8.08 staat dat als dat voorkomt bij teams die tegen elkaar hun laatste groepswedstrijd spelen er beslist wordt op basis van strafschoppen. Mocht er in de groep echter nog een team zijn met evenveel punten dan is artikel 8.07van toepassing.

Artikel 8.07
De volgende criteria worden in onderstaande volgorde gehanteerd voor het vaststellen van de volgorde in de groepsresultaten.
a) aantal behaalde punten
b) doelsaldo
c) doelpunten tussen de teams in kwestie
d) doelsaldo van alle wedstrijden in de groep
e) doelpunten van alle wedstrijden in de groep
f) positie volgens het UEFA national team coefficient ranking system
g) fair-play gedrag van de teams (tijdens het hoofd toernooi)
h) lootje trekken
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Net even iets completer dan dat van mij :p
+ van mij

Andere antwoorden (2)

Als eerste kijken ze naar het complete doelsaldo van die poule. Wie er de meeste doelpunten heeft gemaakt en wie er de meeste tegendoelpunten heeft. Verder kunnen ze nog kijken wie de meeste strafschoppen, panalty's en hoekschoppen voor en tegen heeft gehad, en eventuele overtredingen die gemaakt zijn. Aan de hand hiervan word bepaald wie 1e, en wie 2e is in die poule.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Of als er 3 teams gelijk eindigen:

"Zelfs als Nederland de kraker tegen Duitsland verliest is er nog een mogelijkheid om door te gaan naar de kwartfinales. Denemarken moet dan wel zijn resterende duels tegen Portugal en Duitsland verliezen en Oranje moet het liefst met ruime cijfers winnen van Portugal.

Als dit scenario zich ontvouwt, zullen alle drie de landen achter Duitsland eindigen op drie punten. Het onderling resultaat is het eerste criterium dat gehanteerd wordt, maar voor geen van de ploegen biedt dat uitkomst. Vervolgens zal gekeken worden naar het doelsaldo in de onderlinge duels. Als Nederland met ruime cijfers van Portugal wint gaat het door, onder voorbehoud dat Portugal met een klein verschil van Denemarken wint woensdag.

Mocht dit criterium nog steeds geen uitsluitsel geven dan wordt 'de meeste doelpunten vóór' in de onderlinge duels de richtlijn. Als hierna nog steeds twee teams gelijk staan, worden de vorige criteria opnieuw toegepast op de duels van deze ploegen om de rangorde te bepalen.

Als ook dit geen doorslag geeft, zijn achtereenvolgens het doelsaldo in alle groepswedstrijden, het aantal gescoorde doelpunten vóór in alle groepswedstrijden en de plaats op de UEFA- coëfficiëntenlijst van nationale teams beslissend. In groep B staat Nederland, met een tweede plaats op de UEFA-coëfficiëntenlijst er het beste voor. "