Mag een voetballer een keihard in de richting van zijn hoofd geschoten bal met de hand afweren?

Voor de gezondheid van die voetballer lijkt mij dat heel goed. Anders kan hij een zware hersenschudding of nog iets ergers oplopen. Een voetballer die in de "muur" staat bij een vrije schop zal zijn handen eerder voor zijn edele delen houden dan voor zijn hoofd. Als de bal richting hoofd gaat, moet hij zijn handen kunnen verplaatsen naar zijn hoofd. Wat kan of moet de scheidsrechter dan doen?

11 jaar geleden
in: Voetbal
5.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt ook gewoon bukken als je niet durft te koppen...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat ben je dan voor voetballer
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ga dan andersom staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dan geeft het niet

Antwoorden (5)

Je mag het best doen, maar het zal je een gele kaart (of rood) opleveren.

Toegevoegd na 4 minuten:
Naar mijn mening terecht overigens, je zou het anders als excuus kunnen gebruiken.

De kans dat je een hersenschudding oploopt is erg klein. Hoe vaak hoor je dat? Nooit..
Wel zijn artsen het erover eens dat veel koppen inderdaad op de lange termijn voor schade kan zorgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als je in de muur staat, heb je altijd de mogelijkheid de bal weg te koppen. Je staat op een afstand van 9,15 als het goed is. Als je dichterbij bent in een spelsituatie, bestaat er zoiets als 'gezichtsbescherming' bij gevaarlijke situaties. Het is echter aan de scheidsrechter om te oordelen of het hands is, of bescherming (ok wel eengeschiten hands). Is een heel moeilijke beslissing omdat het een fractie van een seconde is. Het zal dan vaak als gewoon hands gezien worden, maar hoeft dus niet persé

Toegevoegd na 1 minuut:
Aangeschoten bedoel ik dus....... (\$€¥÷%^ blackberry)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is in principe tegen de spelregels in, alleen wanneer er sprake is van NIET opzettelijk hands wordt er gewoon door gespeeld en is er niets aan de hand. Jij hebt op zich wel een punt en het klinkt ook logisch maar het probleem is dan de vraag: ''wat is hard?'' op het moment wordt er nog geen technische middelen gebruikt bij het handhaven van de spelregels, dus je kan niet aantonen welke snelheid de bal had op het moment van het afweren van de bal met de hand en zo zul je dus altijd discussies hebben of het wel hard genoeg was of niet, misschien zou deze regel wel toegepast kunnen worden wanneer er technische middelen mogen worden gebruikt bij het handhaven van de spelregels.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zal je gewoon een kaart opleveren.
Wegens gebrek aan technische hulpmiddelen is niet te controleren hoe hard die bal ging. En als je dat al weet is ook nog maar de vraag of men het er over eens kan worden hoe hard té hard is. Niet echt een oplossing dus.
Wel een oplossing is duiken, bukken, jezelf laten vallen. Zo onwijk je de bal zonder hands te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zo ontwijk je ook 't nut van een "muurtje"...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die beslissing mag die voetballer zelf nemen, z'n gezicht voor eeuwig in de kreukels of die bal gestopt hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Omdraaien is ook een optie. Geen kreukels, toch bal gestopt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je moet het serieus nemen
Als een vrijetrap tegen jou aan word geschoten mag dat mits het geen vangbal is. Het is dan zelfbescherming en afwering maar dan kan je beter meespringen en draaien zodat die op je rug komt of schouder. Echt met je arm zwaaien naar de bal toe is verboden!!