Wat word er bij voetbal bedoelt met ''Dé nummer 10'' ?

Is dat ook een term voor een positie zoals ''laatste man'' ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Voetbal
14.8K

Antwoorden (3)

jazeker de positie achter de spits als aanvallende middenvelder
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dankje :D
Hangt er een beetje van af welk systeem je speelt: 4-3-3 of 4-4-2. Maar iha kun je zeggen dat het de spelmaker is die tussen de voorhoede en het middenveld speelt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een echte nummer 10 is iemand die de positie achter de spits bediend. De nummer 10 is de spelmaker, voert de vleugelspitsen met goede steekpasses, splijtende passes, ogen in zijn achterhoofd, maakt ruimte voor anderen door, bijvoorbeeld, verdedigers met zich mee te trekken en geeft passes die een complete verdediging uit elkaar trekt.

Anno 2012 is de ouderwetse nummer 10 uiterst zeldzaam in mijn ogen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bekende nummers 10 met bovenstaande eigenschappen waren bijvoorbeeld Maradona, Cruijff en Zidane.