Als Heerenveen zondag duidelijk expres verliest, kan de KNVB/scheidsrechter daar dan iets aan doen?

Het komt in verband met plaatsing voor Europa beter uit zondag te verliezen van Feyenoord. Stel dat Heerenveen, als ze gelijk staan, echt duidelijk naar eigen doel loopt om daar een eigen goal te maken, kan de KNVB of de scheidrechter daar dan iets aan doen?

ik suggereer hierbij spelbederf, competitievervalsing etc.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Voetbal
2.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hoeft echt niet naar je eigen doel te lopen hoor als je met 80 min gelijk staat. Dan komt er wel een kans voor Feyenoord waar het minder opvalt.

Antwoorden (3)

Er is op dit moment een groot verschil tussen expres verliezen en gewoon verliezen. Want wat zie je nu in heerenveen zijn geval als ze verliezen.

Als er sterke aanwijzingen zijn dat ze expres verliezen zoals meerdere eigen doelpunten dan zal de KNVB wel degelijk ingrijpen. Meestal zal dit een geldstraf zijn of waarschuwing dat hun licentie wordt ingetrokken.

Maar ik verwacht niet dat heerenveen dit zal gaan doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt ook onopvallend verliezen.

Hoe dan ook: Heerenveen heeft evenveel baat bij winst dan verlies.
Als ze winnen, dan staan ze 4e, waardoor ze zich rechtstreeks plaatsen voor Europa.
Verliezen ze, dan wordt Feyenoord 2e en PSV derde. PSV heeft al een Europa Cup Ticket veiliggesteld door de beker te winnen, waardoor de 5e plek opeens ook rechtstreeks toegang tot Europa geeft.
Alleen als Heerenveen gelijk speelt, PSV en AZ winnen, dan zal Heerenveen de play-offs in moeten.

Heerenveen en hun trainer kennende, zullen ze er in eerste instantie alles aan doen om te gaan winnen. Mocht zoals je schetst in de 80e minuut het een gelijkspel zijn en mochten zowel PSV als AZ op dat moment voorstaan, dan zou het zomaar kunnen zijn dat een Heerenveenspeler per ongeluk uitglijdt en zijn man ervandoor gaat.

Toegevoegd na 1 minuut:
Sorry: is geen antwoord op je vraag.

De scheidsrechter zal er niet direct iets aan gaan/kunnen doen, omdat de bal wel gewoon in het netje gaat.
De KNVB zal dan later wel actie ondernemen.

Maar nogmaals: geen ploeg zal zo dom zijn om het openlijk te laten opvallen.
(maar mocht je meespelen in de toto, zet dan maar een 2 bij die wedstrijd neer :) )

Toegevoegd na 18 uur:
Net van nu.nl geplukt:

""'Let wel, de sportieve belangen van Heerenveen zijn tegen Feyenoord groter dan iedereen misschien denkt'', gaf de zegsvrouw van de KNVB aan.

''Met een zege van 6-0 kunnen ze zelfs nog tweede worden! Maar afgezien daarvan, met een kleinere overwinning plaatsen ze zich voor een betere voorronde van de Europa League."

"Dat scheelt drie weken eerder of later met de voorbereiding beginnen. Dus voor Heerenveen staat er nog wel degelijk iets op het spel.''

De woordvoerster erkende dat er in de slotfase bij een stand van 0-1 voor Feyenoord of bij een gelijke stand, waarbij Heerenveen dus niet gebaat is, misschien ''rare'' dingen kunnen gebeuren.

''Maar we rekenen op een sportief verloop. We sturen ook geen extra waarnemers naar Friesland."

"Wel zullen we na het seizoen met het technische platform, waarin ook de clubs zitting hebben, deze situatie evalueren. Als we het voortaan kunnen voorkomen, zullen we dat ook zeker doen.''"

http://www.nusport.nl/eredivisie/2802049/knvb-betreurt-keerzijde-van-play-offs.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je wel voor het antwoord, ik besefte inderdaad ook wel dat Heerenveen dit niet opvallend zal doen, maar als de KNVB er niets tegen doet, is dat dus wel een mogelijkheid.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het maakt mij echt geen reet uit wat er bij die wedstrijd gebeurt. Ik gun Feyenoord na alle vreselijke jaren wel een Champions League voorronde, maar ik vermoed dat PSV meer kans zal hebben daadwerkelijk het hoofdtoernooi te bereiken. Mijn cluppie is al veroordeeld tot de play-off's
Volgens de reglementen van de KNVB artikel 10 lid 1D kan de KNVB een wedstrijd stilleggen en/of niet laten uitspelen wanneer de tegenstander opzettelijk met een zwakker elftal verschijnt of opzettelijk onder zijn niveau speelt. Mocht dit gebeuren dan zal de tuchtcommissie van de KNVB zich hierover buigen en maatregelen nemen tegenover de club. Deze maatregelen lopen uiteen van een geldboete tot het intrekken van de licentie om betaald voetbal te mogen spelen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Foutje, KNVB regelementen wedstrijden betaald voetbal. Artikel 10, Lid 1D