Wanneer neemt een club deel aan de UEFA Champions league?

Mijn vraag is eigenlijk wanneer kan een club deelnemen? Dus wat zijn de voorwaarden of hoe worden ze gekozen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Voetbal
15.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Champion = kampioen, dus kampioen worden in je eigen land.
Dan zijn er nog meer regels,.sommige landen mogen meerdere clubs sturen, dat heeft dan weer te maken met resultaten uit het verleden.

Antwoorden (3)

Het is zo in de eredivisie dat als de club 1ste 2de of 3de beëindig.
Mag deelnemen aan de Champions league.
Het is anders in andere landen.
In de bron staat hoeveel clubs per land mogen deelnemen aan de Europa/champions league.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deelname

Een club kan zich voor dit toernooi plaatsen door een hoge eindpositie in de nationale competitie van het voorgaande jaar. Elk land dat bij de UEFA is aangesloten mag minimaal één en maximaal vier clubs afvaardigen; hoe sterker het land, hoe meer clubs mogen deelnemen. De verdeling wordt gebaseerd op de positie van het land op de UEFA-coëfficiëntenranglijst. Liechtenstein kent geen deelnemer in dit toernooi omdat dit ministaatje geen eigen nationale competitie heeft; de zeven clubs uit Liechtenstein spelen alle in de Zwitserse competitie.

Toernooiopzet

Aan de eerste ronde van het hoofdtoernooi doen 32 clubs mee. Een aantal clubs is rechtstreeks geplaatst en de overige clubs moeten zich via de voorronden plaatsen.

In het seizoen 2009/10 is een aantal wijzigingen doorgevoerd in de samenstelling van de eerste ronde. Er zijn 22 in plaats van 16 clubs rechtstreeks geplaatst en er zullen tenminste 17 landskampioenen meedoen in plaats van 10.

http://nl.wikipedia.org/wiki/UEFA_Champions_League#Deelname_6

Toegevoegd na 1 minuut:
Voorronden

In drie voorronden, volgens het knock-outsysteem met een thuis- en een uitwedstrijd, worden de teams bepaald die zich in de eerste ronde bij de rechtstreeks geplaatste clubs mogen voegen. In de eerste voorronden spelen clubs van de zwakkere landen tegen elkaar. In de tweede en derde voorronde stromen clubs van sterkere landen in. Wanneer welke club instroomt hangt af van het aantal deelnemende clubs en het aantal vrije plaatsen in de eerste ronde.

In het seizoen 2009/10 zijn er 10 plaatsen in de eerste ronde beschikbaar voor clubs die niet rechtstreeks zijn geplaatst. Doordat in de voorronden de landskampioenen gescheiden worden van de niet-landskampioenen, zullen uiteindelijk 5 van de 10 plaatsen worden ingenomen door landskampioenen en 5 door niet-landskampioenen.

De verliezers van de derde voorronde schuiven door naar de Play-off ronde van de UEFA Europa League, de verliezers van de Play-off ronde plaatsen zich voor de groepsfase van de Europa League.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er is een UEFA-coefficientenlijst voor clubcompetities. op het moment dat clubs het europees goed doen, stijgt men in die ranking. Hoe sterker de tegenstander, hoe meer punten.(In nederland dus aardig wat puntjes verdiend met Ajax-ManU, Twente-Schalke en gisteravond AZ-Valencia). de competities met de meeste punten mogen meer clubs vertegenwoordigen in de Champions League. De top 3 mag bijvoorbeeld 3 clubs leveren. Nederland stijgt op dit moment langzaam, en kan daardoor ook meer plaatsjes winnen. voor het hele systeem, kijk hier:

http://nl.wikipedia.org/wiki/UEFA-co%C3%ABffici%C3%ABnten

ga dan naar "competitiecoefficient".