Waarom mag je geen shirt uittrekken na een doelpunt bij voetbal?

Want vroeger mocht het nog maar sinds 2004 (als het goed is) mag dat niet meer. Maar waarom eigenlijk niet?

Toegevoegd na 13 minuten:
en waarom krijg je dus een gele kaart als je het doet?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Voetbal
35.2K

Antwoorden (6)

De FIFA heeft dit besloten op grond van een onderzoek. De bond vindt namelijk dat dit de orde te veel verstoort op het veld.
De eerste wedstrijden waarbij dit verboden was op het Europees kampioenschap in Portugal.

Toegevoegd na 7 minuten:
De gele kaart is daarbij de enige werkende strafmaat. Je kan immers geen vrije trap geven of zoiets dergelijks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom verstoort het dan de orde op het veld?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou de tegenstander meer uit de tent lokken in de vorm van frustratie. Ik weet niet of dit klopt, maar zo besloot de FIFA. Verder heeft het uittrekken van het shirt natuurlijk geen meerwaarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja maar die gekke dansjes dan die ook sommige spelers doen. die hebben ook gen meerwaarde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het lokt natuurlijk wel minder frustratie uit.
Ik vind het ook niet erg als het wel goedgekeurd zou worden maar ik sta natuurlijk niet in de schoenen van de FIFA
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Je kan immers geen vrije trap geven of zoiets dergelijks."
Natuurlijk _kan_ dat wel. Of het _logisch_ is, is een andere vraag waarover je eindeloos kunt soebatten.
Kwestie van fatsoen.
Van behoorlijk gedrag.
En dat moet blijkbaar met regels gestimuleerd worden
en bestraft.

Het is toch ook raar:
je bent aan het sporten,
je doet wat je moet doen: een doelpunt maken.
Dat is de manier om jezelf in de schijnwerpers
te zetten en niet door jezelf dan nog eens half
te ontkleden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Dat is de manier om jezelf in de schijnwerpers
te zetten en niet door jezelf dan nog eens half
te ontkleden." Het voetbal draait toch sowieso al grotendeels op aandachttrekkerij hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een plus van mij. Kwestie van fatsoen.
Je ziet de winnaar van de tour de france toch ook niet met zijn shirt zwaaien? Of Sven Kramer in zijn blote barst een rondje schaatsen?
Djokovic met een shirtje zwaaien na elke set...
omdat het wordt gezien als onsportief en onbehoorlijk gedrag.
Het is zelf zo dat als een speler zijn shirt omhoog trekt om een slogan, spreuk of reclame- dan wel politieke uiting te laten zien dat er direct rood gegeven kan worden. van Persie laatst met zijn opa had zomaar rood kunnen krijgen
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Officieel? "In het belang van het hooghouden van de discipline."
Zie onderstaand stuk naar aanleiding van het besluit.

"FIFA verbiedt voortaan uittrekken shirt tijdens wedstrijd
Zaterdag, 28 juni 2003 om 21:19

De wereldvoetbalbond FIFA heeft gisteren tijdens een vergadering in Parijs besloten dat het voortaan verboden is om het wedstrijdshirt tijdens de wedstrijd uit te trekken. Alle voetbalbonden kunnen binnenkort een instructie ontvangen over de nieuwe regel.

Aanleiding voor de nieuwe maatregel is een rapport van Chuck Blazer, de voorzitter van het organisatiecomité van de Confederations Cup in Frankrijk. Blazer nam waar dat er onder spelers een gewoonte is ontstaan om na een gemaakt doelpunt het shirt uit te trekken, en vervolgens in ontbloot bovenlijf of sporthemd de treffer te vieren.

"In het belang van het hooghouden van de discipline, heeft het bestuur besloten dat van nu af aan, zulke praktijken verboden zijn tijdens een wedstrijd", aldus de officiële verklaring, die de FIFA opstelde tijdens de vergadering in Parijs."

http://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=4779

(onofficieel: de antieke fifa-bestuurders als Blatter werden jaloers op die getrainde torso's van sommige spelers en dan vooral op de reactie van hun vrouwen en vriendinnen op die torso's).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
omdat het de orde verstoort, vond men
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het was niet fris en asociaal. Plus dat het blijkbaar stoorde.