Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Als Nederland moet voetballen, Mag je dan een Belg als scheidsrechter?

None

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Voetbal
746
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom zou je denken van niet?

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Ja dat mag.
Een Belg is geen Nederlander.

Toegevoegd na 10 minuten:
Even wat voorbeelden die ik zo gauw kon vinden:
Charles Barette, vijf interlands tussen 1909 en 1921
Jon Langenus, drie interlands tussen 1928 en 1933

Arthur Blavier, EK Kwalificatie:
1963: Luxemburg - Nederland

Marcel van Langenhove, twee (vriendschappelijke) interlands:
1984: Nederland - Denemarken
1987: Spanje - Nederland

Eric Romain, één (vriendschappelijke) interland:
1998: Nederland - Ghana

Fernand Meese, één (vriendschappelijke) interland:
1999: Nederland - Marokko

Toegevoegd na 19 minuten:
Oke, ik ga mijn antwoord herzien.
Het zat me dwars dat de laatste 12 jaar er geen scheidsrechters vanuit Belgie meer geweest zijn die Oranje gefoten hebben, terwijl het aantal interlands op jaarbasis substantieel is toegenomen.

Sinds een aantal jaar fluiten er ook Belgische arbiters in de eredivisie en sinds die tijd mogen ze blijkbaar geen interlands van Oranje meer fluiten.
Dit haal ik uit het volgende artikel:
"Frank De Bleeckere ziet zijn kansen op de finale van het WK toenemen. De Belgische scheidsrechter moet dan wel hopen dat Oranje voor die tijd wordt uitgeschakeld, zo meldt Het Nieuwsblad.
Rosetti en Busacca worden gezien als de beste scheidsrechters van Europa. De Bleeckere staat op de Europese arbitrage-ranking als nummer drie genoteerd. Omdat hij als Belg regelmatig in Nederland fluit, is het voor zijn kansen op de finale wel noodzakelijk dat Oranje de eindstrijd niet haalt."

http://www.voetbalprimeur.nl/site/nieuws/136074/De_Bleeckere_moet_hopen_op_fout_Oranje.html
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dat zijn alleen maar vriendschappelijke wedstrijden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ek kwalificatie niet @vorige bericht
Een Belgische scheidsrechter mag feitelijk alle internationale wedstrijden leiden. Behalve natuurlijk als het Belgische elftal of een Belgische club in een Europa Cup aan de door hem te leiden wedstrijd deelneemt. Leuk te weten is dat aanstaande zaterdag de Belg Wim Smet de Ere-Divisie wedstrijd Heracles Almelo-Roda JC zal fluiten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, juist! Er mag zelfs geen Nederlandse scheidsrechter zijn omdat die partijdig zou kunnen zijn.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding