Wat kan je doen om te voorkomen dat je niet door je enkel gaat?

Sinds kort doe ik aan voetbal,helaas zwik ik vaak door mijn enkel zo ineens.Is hier ook wat aan te doen??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Voetbal
2.4K

Antwoorden (10)

Je enkel goed intapen verkleint de kans op het verzwikken van de enkel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om je enkel stabiel te houden kun je gebruik maken van een enkelbeschermer/enkelbrace. Je kunt ze krijgen bij de sportwinkels (bijv, AktieSport of Perry Sport).

Zie onderstaande foto voor een voorbeeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien intapen. Je kan ook naar de dokter gaan voor een speciale band om je voet, dit geeft meer steun aan je enkel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een brace 'voorkomt', maar geneest zeker niet je blijkbaar zwakke enkel. Door de enkel blijven gaan (zwikken) is schadelijk voor de banden en het gewricht, dus dat voorkomen is bij jou denk ik noodzakelijk. Maar daarnaast is het zeer, zeer aan te raden je enkel sterker te maken. Dit kan je alleen maar doen door oefeningen te doen. Je kan er wat op googlen, een keer langs een fysiotherapeut gaan voor advies en ik ken (doe) er zelf een hele rits (nou ja, 'zou moeten doen', het werkt natuurlijk alleen als je het elke dag doet, sprak de gek tegen zichzelf):
- op een been gaan staan en langzaam licht door je knie buigen en weer overeindkomen (niet te diep gaan!);
- op een been gaan staan en met een balletje tegen de muur stuiteren en het daarna natuurlijk weer opvangen - zo maak je de hele tijd kleine onverwachte bewegingen en moeten de spieren in je enkel corrigeren;
- als je zit, kan je continu oefeningen doen, namelijk langzaam je tenen naar je toe trekken en weer wegbuigen, je voet naar buiten draaien en weer recht, je voet naar binnen draaien en weer recht, tot je verzuring voelt.

Er is een hoop meer (met een handdoek eronder, met je ogen dicht, met je hoofd naar achteren, springen - zeker met voetbal - naar voren, opzij), maar als het echt zo vaak gebeurt, kan een fysiotherapeut je beter adviseren over wat voor jou de beste oefeningen zijn (de zwakte kan aan een bepaalde kant zitten, bijvoorbeeld).

Succes!

Toegevoegd na 1 minuut:
PS het kan ook komen door een verkeerde houding, een onevenheid tussen je benen, een te platte voet enz. Go see the fysio...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je enkels sterker maken! Hier heb je verschillende oefeningen voor.
Loop in het vervolg alle trappen op je tenen op en af.
Ga op 1 been staan (andere been optrekken) en ga afwisselend op je tenen staan/weer plat.

Let wel op dat je je enkel eerst goed laat herstellen van de verzwikking! Hoe vaker je verzwikt, hoe zwakker/kwetsbaarder je enkelbanden worden, en dit duurt heel erg lang voor dit weer helemaal herstelt.
Voetbal is helaas wel een sport die makkelijk blessures veroorzaakt, zeker aan enkels en knieën. Zorg altijd voor een goede warming-up en goede schoenen!

zie link voor tips:
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed intapen maar je kan ook zelf de verkeerde beweging maken. Mij is nog nooit wat overkomen zoals door je enkel gaan maar misschien ben jij blessuregevoeliger. Enkelbrace of intapen is het beste wat je kunt doen. Je kan ook wat voorzichtiger spelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inplaats van voetballen op het veld kan tafelvoetbal zonder je enkels in te tapen ook goed helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had dat vroeger ook altijd, maar dan gewoon. ik heb er steunzolen voor gekregen, maar ik denk niet dat dat echt helpt... ik zou net als de anderen zeggen een enkelbrace gebruiken of je enkel goed intapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het kan ook aan je voetenstand liggen. dat had ik ook en daardoor ging ik vaak door mn enkel. hiervoor moet je naar de fysio en krijg je speciale voetsteuntjes in je schoenen. ook helpt het om schoenen te kopen die stevig zijn. dat hoeven geen bergschoenen te zijn ofzo maar in ieder geval geen convort (ofzoiets) kopen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Enkel intapen, goede warming-up, langs de fysiotherapeut gaan.