Waarom doen israelische teams mee aan de europa league

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Voetbal
12.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Macabi haifa, macabi tel aviv, hapoel tel aviv etc.

Het beste antwoord

Israel is aangesloten bij de UEFA (en ook bij Eurovision, voor het geval je in mei gaat vragen waarom Israel meedoet aan het Eurovisie songfestival).

Israelische sporters zijn in grote delen van Azie (voornamelijk het Midden-Oosten) hun leven niet zeker. Hun veiligheid kan niet gegarandeerd worden.
Daarnaast is er in Azie een aantal landen (lees wederom het midden-oosten) dat Israel niet erkend als staat en dan ga je dus weer problemen krijgen dat de politiek zich bemoeid met de sport, wat dan weer moet leiden tot sancties vanuit de Fifa tegen de betreffende landen.

Kortom: Het is voor iedereen makkelijker en veiliger Israel gewoon mee te laten doen met de Europese voetbalcompetities en de Europese voetbalkwalificatie reeksen.

Het is trouwens niet altijd zo geweest dat Israel aan de Europese competities meedeed:

"Vanwege politieke problemen heeft het team in maar liefst vijf verschillende werelddelen gespeeld als het ging om kwalificatie voor het WK voetbal: in Azië, Afrika, Zuid-Amerika en Oceanië, voordat het toegelaten werd tot de Europese competitie als UEFA-lid."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Isra%C3%ABlisch_voetbalelftal
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Grotendeels wegens de politieke situatie daar. Ook staat er nergens genoteerd dan in de Europa League enkel Europese clubs mogen deelnemen. Elke voetbalbond mag een verzoek indienen tot deelname