Welke ploegen uit de Topklasse Voetbal hebben aangegeven dat ze eventueel naar de Eerste Divisie willen promoveren als ze kampioen worden?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Voetbal

Het beste antwoord

De deadline ligt begin februari 2012. Dan weten we het zeker. Vermoedelijk geven dezelfde clubs als vorig jaar aan wel interesse te hebben, maar als puntje bij paaltje komt:

"Net als vorig jaar heeft de kampioen de mogelijkheid te promoveren naar de Jupiler League. Zo keerde vorig seizoen het eerder gedegradeerde FC Oss binnen een jaar terug in het profvoetbal. Op veel concurrentie uit beide Topklassen hoefden de Ossenaren niet te rekenen.

Geen enkele andere amateurclub wilde immers gebruik maken van de mogelijkheid te promoveren. Volgens Simon Kelder, voorzitter van de belangenvereniging Coöperatie Eerste Divisie (CED) en tevens lid van een werkgroep die zich bezighoudt met de Topklasse, zal dat ook dit jaar niet anders zijn. 'Ik verwacht niet dat er een club wil promoveren. Ik ben inmiddels een beetje bekend met de amateurwereld en heb de geluiden allang gehoord. Het is te vrijblijvend: clubs kiezen liever voor hun vaste speeldag en de eigen competitie.'

'Toen de Topklasse werd opgericht, riep iedereen dat dit proces tijd nodig zou hebben. We zijn een jaar verder en er is niets veranderd. De afspraak is dat er in de eerste drie jaar geen verplichte promotieregeling komt en als je het mij vraagt zal die er waarschijnlijk ook nooit komen.'

Veel clubs in de Topklasse hikken aan tegen de eisen die de KNVB heeft gesteld bij toetreding tot de Jupiler League. Daarbij moet dan vooral gedacht worden aan de eisen omtrent de financiën, het complex en het aantal spelerscontracten.

Als er geen clubs willen promoveren, dan heeft dat directe gevolgen voor de Jupiler League. De reglementen schrijven nu voor dat de nummer achttien degradeert naar de Topklasse. Als er daarentegen geen enkele club wil promoveren, dan blijft die nummer laatst alsnog behouden voor het betaald voetbal.

'Rijnsburgse Boys en Spakenburg hebben vorig jaar de intentie uitgesproken te willen promoveren. Alleen was het toen allemaal net wat te kort dag.
De KNVB is heel tevreden met de Topklasse, alleen hebben ze ook een paar pijnpunten ontdekt waar het om promotie gaat.'

'Dat zat hem vooral in de licentie-eisen en een deel in de financiën. Daarnaast willen clubs de huidige verenigingsvorm niet kwijt. Ons doel is om de laatste hobbels weg te nemen en clubs aan te zetten tot promotie. Het zou heel goed zijn wanneer er in de toekomst een promotieplicht zou komen. Dat heeft nu eenmaal wat tijd nodig."

http://www.vi.nl/Nieuws-item/205512/Voorbeschouwing-Topklasse-Nooit-verplichte-promotie.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

dat is een goede vraag. Wat ik begreep is dat ieder jaar er een nieuwe besluit genomen mag worden

vorig jaar waren dat fc oss en Spakenburg.
Ik dacht dat ik toen ergens las dat ook IJsselmeervogels mee wouden doen, maar er tegen overstond dat ze niet op vrijdagavond willen spelen.

Ik verwacht dat ook dit jaar spakenburg en ijsselmeervogels zich zullen aanbieden. (maar niks is natuurlijk zeker)

je behoud wel steeds met het probleem dat de clubs misschien maar 1 jaar in je jupiler league zitten.
en financieel zal het voor de meeste clubs niet mogelijk zijn.