Open blaar, wat kan ik er aan doen?

Ik heb gisteren voor het eerst getraind op mijn nieuwe voetbalschoenen. Na een half uur had ik al een flinke blaar op mijn hiel die ook open was gegaan.
Morgen moet ik weer voetballen, maar mijn hiel doet nu flink pijn. Wat zou ik daar aan kunnen doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Voetbal
89K

Het beste antwoord

Kijk of er stukjes huid rond de wond los zitten en knip deze dan weg. Daarna de wond ontsmetten.
Plak er vervolgens een speciale pleister op, bijvoorbeeld van Compeed, die sluit de wond mooi af en kun je er langere tijd op laten zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Er over heen plassen. Het klinkt smerig maar het werkt super goed! Ik doe het zelf ook altijd als ik een blaar heb met turnen.

In plas zitten namelijk stoffen die de blaar snel helen. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hou de blaar vet met Vaseline of zo iets, anders gaat de blaar scheuren. eroverheen plassen is zoals eerder gezegt ook goed.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zijn speciale blaarpleisters in de handel.

Betadine (De maker van ontsmettende producten) schrijven over de behandling van open blaren:

Vervolgbehandeling
Zolang de blaar nog open is, doe je er goed aan om deze gedurende 3 dagen, 1 tot 2 keer per dag te behandelen met Betadine en de pleister te vervangen. Zo blijft de blaar goed beschermd tegen nieuwe bacteriën. Probeer ook zo veel mogelijk wrijving te voorkomen door bijvoorbeeld tijdelijk slippers of andere schoenen te dragen. Je kunt ook speciale blaarpleisters kopen om de blaar te beschermen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Second skin op plakken, is een soort plijster die je bij de drogist kunt kopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is juist goed erover heen te plassen, anders kun je het het best laten luchten tot een korst laten helen, en er dan een stevige pleister op doen of desnoods een verbandje. Maar niet te dik want je moet je voetbalschoenen nog aan kunnen. Ook kun je dan het best vandaag nog even je oude aan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stop nou met dat antwoord geven dat je eroverheen moet plassen. Dat is een fabel of anders wel een heel smerige oplossing. Wat ga je doen als je er overheen geplast hebt, niet afspoelen en wassen? Gadver! En als je dat wel doet heeft het weinig zin.
Een open blaar heeft al zoveel belasting ondervonden dat hij open is gesprongen. Ook deze blaren zijn zelf te verhelpen. Allereerst is het belangrijk om de wond en de omgeving van de blaar goed te ontsmetten. Vervolgens moeten de eventuele loshangende huiddeeltjes weggeknipt worden met een steriele schaar. Hierna is het verstandig om de wond nogmaals te ontsmetten om vervolgens een tweedehuidpleister op te doen. Geen gewone pleister. Dit vertraagt het genezingsproces, omdat de huid niet goed kan groeien. Er moet namelijk geen korst op komen zoals bij een gewone wond, maar de huid moet vanzelf onderhuids aangroeien.

Soms kan een open blaar infecteren. De huid kleurt rood, voelt warm en pijnlijk aan en er komt troebel gelig vocht uit de wond. In dit geval is het nodig om de wond geregeld te reinigen en te ontsmetten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zachte kousen aandoen of als het echt niet gaat er een pleister op doen en dan ff twee keer niet trainen. dan is ie weer goed met de wedstrijd!