De doelman is niet beschouwd als laatste verdediger als het om buitenspel gaat. Geldt dat ook als hij zich buiten het strafschopgebied bevindt?

De doelman moet buiten het strafschopgebied toch beschouwd worden als gewone voetballer?

13 jaar geleden
in: Voetbal
36K

Antwoorden (3)

De keeper wordt gewoon beschouwd als een van de 11 spelers, als het gaat om het bepalen van buitenspel.
Dus het maakt ook niet uit waar die keeper zich bevindt.
Zie ook de bron hieronder voor een uitgebreide uitleg van buitenspel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een speler staat in buitenspelpositie als deze zich dichter bij de doellijn van de tegenstander bevindt dan de bal en de vóórlaatste tegenstander (inclusief de doelman). Dit geldt niet wanneer de speler zich op zijn eigen speelveldhelft bevindt.

Dit kunt u allemaal zelf opzoeken in de spelregels en reglementen van de sport voetbal.

Toegevoegd na 1 minuut:
De twee laatste verdedigers kunnen zowel een verdediger en de doelman of twee gewone verdedigers zijn. Een verdediger telt ook mee als hij zich achter de doellijn bevindt. Als de speler zich op dezelfde hoogte als de voorlaatste verdediger bevindt (of met de twee verdedigers tegelijkertijd) staat hij niet in buitenspelpositie. Een speler staat ook niet buitenspel als hij zich achter de bal begeeft, bij het moment van spelen van de bal.

In buitenspelpositie staan is niet tegen de regels. Het kan pas strafbaar zijn als een medespeler de bal naar deze speler speelt op het moment dat deze speler in buitenspelpositie staat. Een speler wordt alleen voor zijn buitenspelpositie bestraft,indien hij op het moment dat de bal wordt geraakt of gespeeld door een medespeler, naar het oordeel van de scheidsrechter, actief bij het spel betrokken is door:

* in te grijpen in het spel, of
* een tegenstander in diens spel te beïnvloeden, of
* voordeel te trekken uit zijn buitenspelpositie

Een speler wordt niet voor zijn buitenspelpositie bestraft indien hij de bal rechtstreeks ontvangt uit een:

* doelschop
* inworp
* hoekschop

Ook wordt hij niet bestraft als hij de bal van een tegenstander ontvangt.

Indien een speler strafbaar in buitenspelpositie staat wordt gesproken van buitenspel.

Buitenspel is een overtreding, en leidt tot een indirecte vrije schop voor de tegenstander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De buitenspel positie gaat niet om de laatste maar om de voor laatste speler. Als de keeper verder naar voren loopt dan een andere speler dan geld die andere speler als de laatste en de keeper als voor laatste. Een speler staat dan dus buitenspel wanneer hij tussen die laatste speler en de keeper staat. De keeper is dus gewoon een speler waar het gaat om de buistenspel regel. Alleen gaat het niet om de laatste speler maar om de voor laatste (dit dus om te voorkomen dat niemand buitenspel kan staat doordat er nog een keeper in het doel staat).
(En dan op de helft van de tegenstander, en als de bal verder van de doellijn is dan de speler en als de speler zich daadwerkelijk met het spel bemoeid al vind ik dat laatste verschil tussen hinderlijk en niet hinderlijk buitenspel een behoorlijke onzin regel).