Waarom mogen Engeland, Wales, Schotland en Noord-Ierland meedoen aan EK en WK voetbal?

Het LAND is toch het Verenigd Koninkrijk. Voor Olympische Spelen en Songfestival doet ook alleen het "United Kingdom" mee. Waarom bij EK en WK deze uitzondering?

Graag geen verwijzing naar eerder gestelde vraag. Hier staat geen bevredigend antwoord bij.
http://www.goeievraag.nl/vraag/wales-nationaal-voetbalelftal-wales-deel.2679

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Voetbal
24.6K

Het beste antwoord

Het zijn onafhankelijke voetbalbonden die bij de oprichting van de internationale voetbalbond geëist hebben dat ze als streek van het Verenigd Koninkrijk apart mogen blijven.
Dit is toegestaan i.v.m. het belang van toetreding door "Engeland".
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het zijn officieel 3 landen....de union jack, de vlag van het verenigd koninkrijk, is een combinatie van de drie vlaggen. Het engels koningshuis heeft macht over alle drie landen. Met de olympische spelen en met het songfestival staan ze samen sterk, maar alle drie landen zijn niet vies van een robbetje voetbal, en dan is het ieder voor zich!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De landen/streken zijn zo fanatiek in voetbal dat ze bedongen hebben na de vereniging nog steeds in de oude hoedanigheid aan deze toernooien mee mogen doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De FIFA en de UEFA staan los van de organisatoren achter de Olympische Spelen. Deze twee bonden hebben besloten dat er voor deze landen 'nationale' teams mogen meedoen. Er zijn trouwens meer voorbeelden van (van landen die officieel niet erkend zijn, maar wel een nationaal voetbalelftal hebben). Denk dan maar eens aan Palestina en landen uit Oost-Europa.