Als je de meeste games hebt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- ik vroeg een uitgebreid antwoord! Ik snap het zo niet!
Als je 3 sets van elk 6 games hebt gewonnen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is van te voren bekent hoeveel sets je moet winnen. Soms zijn dit er twee, soms drie. Dit ligt aan het toernooi. Bij vrouwen is het altijd 2 gewonnen sets. Een set bestaat uit games. Als je 6 games hebt gewonnen met twee games verschil dan win je de set. Als het een gewone set is en het wordt 6-6 speel je een tie-break. Dit is een game gespeeld tot 7 punten met 2 punten verschil. Als het de laatste set is gaat men bijna altijd door tot er 2 games verschil in zit. Dus bijvoorbeeld 7-5, 8-6, 9-7 enz.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
De punten worden geteld volgens het traditionele Britse systeem: 15, 30, 40, game, set and match.

Een match of wedstrijd wordt gespeeld naar twee gewonnen sets, hoewel de heren in grote toernooien (Grand Slam, masters en Davis Cup) drie sets moeten winnen, en men dan maximaal een vijfsetter speelt. Voor vrouwen is het maximale aantal te spelen sets altijd drie.
Een set wordt gewonnen door de speler die het eerst 6 games wint, met een verschil van twee games. Als de stand in een set 6-5 is en de speler die op 6 staat de volgende game wint, dan wordt het 7-5 en is de set afgelopen. Wordt het echter 6-6 dan zijn er twee mogelijkheden waarbij de tiebreak de meest gebruikelijke is:
doorspelen totdat er een verschil van twee games wordt bereikt.
er wordt een tiebreak gespeeld. Dit is te beschouwen als een bijzondere game en de winnaar van deze tiebreak wint de set.
Een game wint men door vier gewonnen punten, die geteld worden als 15, 30, 40 en 'game'. Nul punten duidt men in het Engels traditioneel aan met "love". Ook hier echter een verschil van twee. Als het 40-40 (deuce) wordt dan worden er nog minimaal 2 punten gespeeld. Eerst heb je voordeel(voor de serveerder) of nadeel(voor de ontvanger) en dan game, Het kan lang duren tot de game uiteindelijk gewonnen wordt, doordat het na voordeel of nadeel steeds weer deuce kan worden.
voordeel of nadeel wordt in het engels advantage genoemd. Met advantage is er geen verschil voor de ontvanger en de serveerder.

Wanneer men "No-ad" speelt is de game gewonnen na het eerstvolgende punt bij de stand 40-40 (deuce). De ontvanger beslist in deze situatie of het punt van links of van rechts wordt aangevangen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+