Is het normaal dat je pijnlijke enkels hebt bij het schaatsen?

Ik sta echt zelden op het ijs en de enkele keer dat het wél gebeurt, weet ik weer waarom: ik krijg altijd ontzettende last van mijn enkels. Als ik te lang op de schaatsen sta, krijg ik ook last van blaren. Hoort dit? Moet ik gewoon extra dikke sokken aandoen?

3 jaar geleden
in: Schaatsen
1.8K
SentWierda
3 jaar geleden
Het heeft niets met de schaatsen te maken maar met de schoenen. Schoenen moeten flink strak zitten. Fanatieke schaatsers hebben blote voeten in de schoenen.
nounka
3 jaar geleden
Dat van die blaren zou zeker kunnen.
Als ik schaats dan moet ik ook meer lagen kousen aantrekken, ik steek extra lagen isolatie soms in de hoop dat ik mijn voeten niet openhaal.
Om de ene of andere reden kan er aan de binnenkant van mijn voet altijd een rond stuk vel afslijten ter grote van een eurostuk. ( met geluk maar wat los vel als ik de lagen voorzie ) De beweging is anders dan gewoon stappen. Misschien dat dit al genoeg is voor je enkels om er last van te ondervinden.

Antwoorden (1)

Je moet andere schaatsen aanschaften. Deze klachten hoef je namelijk niet te krijgen, ook al schaats je zelden.

Grote tip voor de durfal: neem houten noren of varianten hier van. En vind je eigen, stevige schoen hier op. Dan kun je schaatsen zonder klachten. Uitstraling is misschien minder stoer, maar wat kan jou dat schelen.