Waarom hebben de pakken van schaatsers een afwijkende kleur aan de binnenkant van het bovendijbeen?

zowel bij mannen als bij vrouwen

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Schaatsen
2.1K
TurfGraver
3 jaar geleden
Ander materiaal (voor pootje over).

Antwoorden (2)

Daar wrijft de stof over elkaar en wordt een stof toegepast die goed over elkaar heen schuift.
De wrijving neemt hierdoor aanzienlijk af zodat de sporter beter kan presteren. De lichaamswrijving zou hierdoor, vooral bij het bochtenwerk, aanmerkelijk verminderen. Ook bij de oksels is gebruik gemaakt van dit materiaal zodat de bewegingsvrijheid verbetert.
3 jaar geleden
Vermoedelijk bedoel je dan de pakken met rubber die langebaanschaatsers dragen. Die schaatspakken hebben namelijk minder luchtweerstand én doordat de rubberdelen hen in de schaatshouding 'trekken' is het gemakkelijker om tijdens wedstrijden diep te blijven zitten.