Welk schaatsmerk is aan te raden voor een volwassen beginner?

Ik ben gister gestart met schaatsles. Ik heb schaatsen gehuurd. Ik vond het moeilijk en eng. Ik heb nog nooit geschaats en moest flink zoeken naar mijn evenwicht.

Ik wil schaatsen gaan kopen. Combinoren met lage schaatshoogte een hoge enkelsteun. Ik heb al gekeken naar verschillende winkels, maar de meeste verkopen alleen zandstra en viking,maar ik heb ook gezien dat Nijdam schaatsen vaak enkele tientjes goedkoper zijn en ook de modellen hebben die ik zoek. Wat is het verschil tussen Nijdam en Zandstra/Viking?

Toegevoegd na 5 dagen:
Oja. Graag uw antwoord onderbouwen. Waarom is nijdam meer voor beginners? Wat is het verschil in kwaliteit etc.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Schaatsen
6.2K
Cryofiel
9 jaar geleden
Even los van, maar wel gerelateerd aan je eigenlijke vraag: Je noemt een prijsverschil van enkele tientjes tussen verschillende merken. Nu kan ik natuurlijk niet in jouw portemonnee kijken, maar schaatsen gaan vele jaren mee. Dat is al gauw tien jaar. Als bepaalde schaatsen bijvoorbeeld € 50 duurder zijn, komt dat neer op € 5 per jaar. Als die duurdere schaatsen beter zitten, of jou in staat stellen makkelijker en/of comfortabeler te schaatsen, zou je in overweging kunnen nemen of je die € 5 per jaar wellicht beter gewoon kunt uitgeven voor de extra's die je daar al die jaren voor terugkrijgt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Waarom is een duurdere schaats dan comfortabeler en makkelijker? Wat zijn de concrete verschillen?

Antwoorden (3)

Schaatsen van Nijdam zijn meer voor de recreatieve schaatser,maar wil je later echt op wedstrijdniveau dan kun je het beste Viking nemen,dit is van oudsher een goed merk.

Toegevoegd na 3 minuten:
Kijk ook eens op deze site.
http://www.schaatstest.nl/index.php/schaatsen-kopen/schaatsen-kopen-waar-let-je-op
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
op die site kan ik nijdam niet vinden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee die staat er niet bij dus het zegt eigenlijk al genoeg.
Je zit sinds kort op schaatsles,welke schaatsen raadt je schaatstrainer je dan aan?
viking is naar mijn menig het beste schaatsmerk
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oke. Dat heb ik vaker gehoord.... maar kunt u dat ook onderbouwen?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Viking zijn de schaatsen met de hoogste kwaliteit. Ik spreek uit ervaring. Vroeger schaatste ik ook op combinoren, om het te leren. Nu schaats ik op Viking nagano gold 2005.
Combinoren zijn echt aan te raden. Ze geven veel steun en het is makkelijker leren dan op een lagere kwaliteit schaats. Je betaalt misschien wel iets meer, maar dat is het waard.
Je wilt toch geen blaren?
Viking is hoog segment. Salomon is speciale schaats voor natuurijs. Zandstra maakt schaatsen voor alle doelgroepen. Nijdam is prima voor beginners. Voor kinderen hebben ze verstelschaatsen, kun je telkens een maat groter maken. Wil je echt gaan schaatsen dan is het oefenen geblazen, dan komt het evenwicht vanzelf en worden je enkels sterk. Dan kom je vanzelf op de Viking klapschaats. Maar af en toe schaatsen zonder ambities, pak dan Nijdam zonder klapschaats. Andere bekende merken zijn : Maple , Ballangrud e.d. allemaal top segment.