vanaf welke leeftijd is het niet meer mogelijk om te beginnen met een sport en daar topsporter in te worden?

Is het mogelijk om als je op je 17e begint (dus nooit eerder daar iets mee gedaan) met een sport (schaatsen bijvoorbeeld) dat je dan nog topsporter daarin kan worden ookal h

Toegevoegd na 47 seconden:
Ookal heb je daar dus nooit eerder wat aan gedaan**

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik heb het hier in het voorbeeld trouwens over langebaan schaatsen, niet over kunstschaatsen dus.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Schaatsen
9.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Snowboarden schijnt nog te kunnen lukken maar wat jij wil echt niet! Heb je enig idee hoeveel uren Sven er in heeft zitten vanaf ruim voor zijn elfde?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja maar dan moet je dus al jaren bezig zijn geweest met skeeleren of shorttrack!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Even voor de duidelijkheid, ik wil het ook helemaal niet hoor, ik vroeg het me gewoon af :-)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb dat ook gehoord, er is iemand die alleen moest leren skiën van een hellinkje af de schans op want dat was een volleerd turner maar dan nog: dat bedoelen ze hier niet, dan was je al bezig met turnen van jongs af aan.
Heb je ooit wel eens een curlingsteen gegooid? Nee, dat leer je ook niet zomaar op olympisch niveau maar goed je zou kunnen beginnen met 17, er zijn nu twee jongens van 24 bezig om over vier jaar mee te doen voor Nederland. Ze hebben al een paar keer een team verslagen wat nu wel mee doet. Verder snap ik niet waarom mensen toch altijd maar zo stoer korfbalgrappen moeten maken....
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Niets is onmogelijk. Gewoon door blijven gaan en er voor gaan. Als je iets graag wil lukt het je wel. Je kan ook een kleine sport doen dan gebeurt het sneller dat je hoog komt

Antwoorden (3)

Bij de meeste sporten zal je dat niet meer lukken. Maar er zijn sporten waar leeftijd niet zo'n grote rol speelt. Denk bijvoorbeeld aan darten.
10 jaar geleden
De topsporters die nu in sotsj zijn, hebben een leeftijd rond de 21-26 dit zijn de piekjaren van een topsporter. Het zal misschien wel lukken als je direct met een intensieve trainer zal gaan trainen, echter moet je hiervoor uitgekozen worden.

Om uitgekozen te worden heb je jaren voorbereiding nodig. Dat is erg lastig om dit nu nog te behalen.

Sven Kramer zijn ouders waren al fanatieke schaatsers, hij is dus al op jonge leeftijd begonnen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zegt het zelf al: je hebt jaren voorbereiding nodig om uitgekozen te worden en de vraag ging er juist om dat je dat NIET hebt..... Met andere woorden: dat lukt dus NIET.
Bijvoorbeeld schaatsen, dat leer je meestal, pak hem beet, rond je 5e of 6e jaar. Als je het leuk vind ga je dat vaker doen. Als je het héél leuk vindt ga je het héél vaak doen.
Als je vóór je 17e nog nooit geschaatst hebt, heb je er kennelijk geen, of niet veel, interesse in. Dat betekent dat je het nooit zult kunnen opbrengen het op topniveau te gaan beoefenen.
10 jaar geleden
Z512099
10 jaar geleden
Je moet inderdaad fanatiek zijn om in een sport iets te betekenen, mensen snappen vaak niet wat je ervoor over moet hebben, een 17-jarige kan nooit een top-niveau bereiken omdat de interesse er al lang had moeten zijn, die zal niet de tol willen betalen die daarvoor nodig is.
Bovendien had het lichaam al van in de kinderjaren aangepast moeten zijn aan die sport.