Waarvoor zijn de dunne lijnen voor de finishlijn in het langebaanschaatsen?

Voor de finishlijn op een 400m baan in het langebaanschaatsen staan een paar dunne lijnen. Zijn deze alleen voor de duidelijkheid of hebben ze ook een andere rede?

Ik bedoel dus de lijnen voor de finish van de 1000m en de finish van alle andere afstanden. (zie afbeelding)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Schaatsen
2.8K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een andere redeN.
Wel goeievraag trouwens, dat vraag ik me ook weleens af.

Het beste antwoord

Het is alleen maar voor de duidelijkheid. Dit is een sport waar het gaat om honderdsten van seconden (vooral in de eindsprint!) en er wordt niets aan het toeval overgelaten. Je zult je zelf ook wel voor kunnen stellen dat dit veel duidelijker is, dan alleen maar een brede streep als finish. Het is trouwens niet alleen voor de schaatsers duidelijker, maar ook voor de toeschouwers.

Je kunt het een beetje vergelijken met die kronkelstreep op de weg, als er een verkeersdrempel komt. Ook dat is een beetje overdreven, want vaak staat er ook een bord, en is de verkeersdrempel ook wel te zien zonder die streep. Maar ook hier, wordt er gekozen voor zekerheid.

Misschien wat ver gezocht, maar ik zou me ook kunnen voorstellen, dat als mensen zo keihard schaatsen, en echt alles geven in dat ritje (ze zijn echt helemaal kapot na afloop), allerlei functies in je lichaam wat minder scherp zijn. Zoals je ogen. Die dunne lijntjes zijn dan een prima extra waarschuwing.