bedankt
Poet
9 jaar geleden
Vroeger sprak men ook wel van strafpush maar in de huidige officiële regels is het inderdaad alleen maar "strafbal"
http://live.beheer.knhb.nl/I_API/downloadAttachment.aspx?intAttachmentSetId=28293&intCacheTime=10080
Ik dacht dat dat een strafcorner heet, als je het over veldhockey hebt tenminste.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een strafschop (uit het voetbal) is te vergelijken met een strafbal uit het hockey. Een strafcorner is iets anders dat echt alleen in het hockey voorkomt.
De strafschop bij hockey is inderdaad een strafbal. Strafcorner is een soort indirecte vrije trap binnen de 16.

Toekenning strafcorner
Bij hockey wordt een strafcorner toegekend als een verdediger een overtreding maakt in de cirkel of na een zware of opzettelijke overtreding door een verdediger achter 23 meterlijn. Overtredingen binnen de cirkel kunnen hier zijn: een bal op de voet, bolle kant van de stick gebruiken, afhouden, gevaarlijk spel of de bal met opzet over de achterlijn spelen door de verdedigende partij.

Strafcorner nemen
Een strafcorner bij hockey wordt als volgt genomen. Vijf spelers van de verdedigende partij nemen plaats achter de achterlijn. Van de aanvallende spelers gaat er ééntje klaar staan om de bal aan te geven, hiervoor is met een speciaal streepje de juiste plek aangegeven op de achterlijn. De aangever mag zelf kiezen of hij vanaf de linker of de rechterkant langs de goal wil aangeven. De vier andere aanvullende spelers nemen plaats buiten de cirkel. Pas zodra de aangever de bal speelt mogen de verdedigers en aanvallers de cirkel betreden.

Strafbal Toekennen
Naast de strafcorner kent hockey nog een andere belangrijke straf die bij een overtreding kan worden toegekend. Dit is de strafbal. Deze strafbal wordt bij hockey toegekend door de scheidsrechter als er een opzettelijke of zware overtreding wordt begaan door een verdediger binnen de cirkel.

Strafbal nemen
Een strafbal wordt genomen vanaf de stick in de cirkel. Hierbij staat alleen de speler die de strafbal neemt in de cirkel.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt een strafcorner, deze krijg je al maak je bijvoorbeeld shoot in de cirkel. De strafcorner word genomen op de achterlijn naast het doel en word vervolgens naar kop cirkel gespeeld waar ze kunnen scoren. En dan heb je ook een strafbal, deze variant krijg je Zal maak je een zwaardere overtreding in de cirkel, dit is zegmaar de penalty bij voetbal heet dat bij hockey strafbal.