Waar moet de bal worden genomen bij hockey als die over de zijlijn gaat?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Hockey
1.7K

Antwoorden (1)

Wanneer de bal over de zijlijn gaat, wordt het spel hervat op de plaats waar de bal over die lijn ging.

Dit volgens het spelreglement veldhockey van de Koninklijke Nederlandse Hockeybond; nieuw per 1 augustus 2013. Zie artikel 7.3.
Dit geldt ook voor het jeugdhockey (3, 4, 6, 8-tal hockey). Ook daarvan staan de regels op de knhb-site

Voor zaalhockey, waarbij de zijkant van het veld een balk of plank is, ligt het anders: De bal dient ingenomen te worden binnen 1m vanaf de plek waar de bal over de bal/plank ging.

Bij zaalhockey vormen de einden van de balken/planken ook een deel van de cirkel. De voorgaande regel kan er dus toe leiden dat een spelhervatting binnen een cirkel plaatsvindt. Maar daarvoor zijn er echter afwijkende regels:

Gebeurt dit aan de kant van het verdedigende team, dan wordt het spel hervat één meter buiten de cirkel en één meter vanaf de zijbalk. Gebeurt het aan de kant van het aanvallende team dan vindt spelhervatting plaats op drie meter vanaf de cirkel en één meter vanaf de zijbalk.

Toegevoegd na 29 minuten:
Sorry: 4-tal hockey bestaat niet
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Oké bedankt!