Hoeveel water word er gebruikt om sportvelden te besproeien? (hockeyvelden)

En hoeveel per dag, week en jaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Hockey
6.6K

Antwoorden (1)

Ik ga even uit van een waterhockeyveld zoals bij de Olympische spelen.

Eerste bron: Het sproeien van een waterveld vergt 5 tot 6
m3 water per keer”, vervolgt Den Engelse. “Per
wedstrijd wordt er één of twee keer gesproeid:
voor-afgaand en tijdens de rust.
Maar met een goed systeem om het water te hergebruiken kun je 70% besparen.

Tweede bron: De FIH-norm eist 3mm watervulling voor een hockey waterveld. Voor een speeloppervlak van ongeveer 6000m² is er dus 18m³ water nodig per speelhelft, of 36m³ water voor een volledige wedstrijd. Omdat een gedeelte van het water van de eerste speelhelft zich nog op het speeloppervlak bevindt, hoeft er niet steeds 18m³ extra te worden bij gesproeid. Uitgaande van een besproeiing van ongeveer 26m³ per ontmoeting resulteert dit in een waterverbruik van 130m³ per dag. Omdat water toch al snel 2,5euro/m³(*) kost, resulteert dit in een factuur van 325euro per speeldag. Als je 100% van het wegsijpelende water kan recupereren levert dit een forse besparing op. Ook de investeringskost ligt een stuk lager dan die van andere systemen op de markt. (*gemiddelde prijs per m² in België)"

Per dag ligt dus aan het aantal wedstrijden en hoe goed je het water kan hergebruiken. Per week ligt aan het aantal wedstrijd/trainingsdagen/uren en per jaar ligt dat aan het aantal weken dat er op gespeeld wordt.