Gezien met een 'veelslikkende' auto rondrijden de dag van vandaag zo stilletjes aan als immoreel wordt beschouwd.Wat dan met de autosport?

Wordt het niet stilletjes aan tijd hier ook de verbrandingsmotoren aan de kant te schuiven en te kiezen voor hybride wagens of wagens op andere milieuvriendelijke brandstoffen ,zonne-energie oid?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Formule 1
1.3K

Het beste antwoord

Hybride wagens zijn niet zo milieuvriendelijk als gedacht. Ten eerste verbruiken ze meer brandstof dan de fabriek opgeeft volgens recent onderzoek. Daarnaast is de energie die wordt gebruikt bij het produceren van hybride auto's twee keer zo hoog dan bij een 'normale' auto. Bij een normale auto wordt gemiddeld 20% van de energie die hij gedurende zijn leven verbruikt al tijdens de productie verbruikt. Bij een hybride is dit dus nog veel hoger. Biobrandstof is ook lang niet altijd milieuvriendelijk volgens onderzoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ronaldP
13 jaar geleden
Ah, interessante stelling....
Echter wel een beetje achterhaalde info..
Hybride auto's zijn exact hetzelfde als 'normale auto's op een elektromotor en een extra accu'set na.
Er wordt ook wel eens gesteld dat de onderdelen vanover de hele wereld worden ingevlogen, wat op hun beurt ook niet goed zou zijn voor het milieu. Dit is echter niet beperkt tot een hybrideaudo; zo zit de hele economie in elkaar. Daar zouden alle fabrikanten naar moeten kijken. (Carbon fingerprint)
Er zijn inmiddels miljarden auto's gefabriceerd, ieder met een loodaccu waar nog nooit iemand zich druk om heeft gemaakt (en gelukkig worden we daar nu wel bewust van) en nu de hybride er 2 heeft is het ineens wel een punt van afkraken van alleen de hybride. Het overdrijven van verbruikscijfer gebeurt bij ALLE auto's. Ook is het merendeel van deze auto's recyclebaar; inclusief de accus.
Punt is alleen hoe we dit beter meten kunnen meten omdat er meer van afhangt (btw/bpm etc.) Hier is natuurlijk wat voor te zeggen. Vergeleken met 'normalen benzineauto's zijn ze nog steeds een stuk zuiniger EN milieuvriendelijker.

Andere antwoorden (4)

Er zijn nu ook andere zuinige auto's
13 jaar geleden
Denk het wel, maar nu nog niet probleem zit 'm in het vermogen. bv bij formule 1 gaat het natuurlijk alleen maar om de snelste.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zo lang als er sponsoren blijven, die bergen geld stoppen in energieverslindende motor/autosporten, zo lang zullen de motoren blijven ronken.
Bijkomend probleem is, dat de vermogens waar we heden ten dage mee werken, nog niet op milieuvriendelijke manier(en) bereikt kunnen worden.
13 jaar geleden
Wanneer je formule 1 als voorbeeld neem, met een verbruik van 2:1, zie je dat her ook wordt geinvesteerd in nieuwe technologieen. Volgend jaar komt het KERS systeem terug (Kinetic Energy Recovery System). Hierbij wordt remenergie teruggewonnen ipv 'weg'-gekoeld. Hetzelfde gebeurt o.a. in een hybride auto waar d brandstofmotor voor de rest van de energie zorgt.Hybride technieken zijn echter maar een tussenoplossing naar volledig elektrisch. Dit is echter nog niet praktisch haalbaar omdat je niet 6-8 uur wil wachten bij een tanks (laad) station. De brandstofcel is dan ook de toekomst en wanneer dat gemeengoed wordt, zal ook de autosport zich daar mee bezig gaan houden.
Alle andere auto's worden in de markt gezet als milieuvriendelijk en de autofabrikanten willen zo ver mogelijk van autosport wegblijven omdat dit het milieu-imago zou schaden....