Klopt het dat je bij Formule 1 een soort van shortcuts hebt op de baan?

Ik dacht dat ik dat ooit zag maar dat was dan zeg maar dat het een tussenweg had waar de coureurs wel meer moeite voor moeste doen dus bijvoorbeeld die banden waar je uiteraard niet tegen aan mag rijden of slaat dit nergens op ahah

3 jaar geleden
in: Formule 1
1.7K
gvrox
3 jaar geleden
Ik denk dat je uitloopstroken bedoelt; als je de bocht mist dan moet je een bepaalde route volgen (inderdaad soms met een soort chicane, of je moet een paaltje links of rechts passeren) om terug de baan op te komen. De vertragende factoren zijn er om het voordeel (deels?) weg te nemen, of om een veiligere plaats te hebben om op de baan te komen. Een shortcut is het dus niet echt.
taillie
3 jaar geleden
ik denk dat je rallycross bedoeld, daar rijden ze 4tal rondes waarvan ze 1 ronde verplicht die "shortcut" moeten nemen.
VraagAntwoord66
3 jaar geleden
Het klopt wat gvrox zegt. Ik verwacht dat dat is wat je bedoelt

Antwoorden (1)

Nee, alle coureurs moeten dezelfde baan afleggen. Soms zie je wel eens coureurs over de side kerbs gaan, bijvoorbeeld bij het zwembad tijdens de Formule 1-race in Monaco, maar dat kan dan meteen iedereen doen. Meestal vertraagt de auto hierdoor overigens.

Er zijn wel circuits met 'shortcuts' die worden aangepast voor de Formule 1-race. Er wordt bijvoorbeeld een grote bocht gereden terwijl er ook asfalt ligt om 'rechtdoor' te gaan. Zo'n shortcut mag je als coureur natuurlijk niet gebruiken tijdens de race, maar die is er wel -als het ware-. Gebruik je deze toch, dan krijg je een (tijd)straf of word je gediskwalificeerd.
Toegevoegd op 05 februari 2021 09:12: afbeelding
Plaatje bij antwoord