Hoeveel kost het om een stratencircuit te organiseren?

Dit weekend begint de Formule 1 weer in Australië. Dit circuit is een half stratencircuit. Elk jaar zijn er ook weer geruchten over een eventuele Formule 1 race in Nederland en ook een stratenrace in Rotterdam wordt als optie genoemd. Hoeveel zou het kosten om een Formule 1 race door Rotterdam te organiseren? Is dit te vergelijken met de stratencircuits in Singapore / Baku?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Formule 1
2.1K

Antwoorden (1)

Dit is een vraag die zich niet gemakkelijk laat 'vangen'. Wanneer een 'event' wordt georganiseerd op een vaste plek (Venue), kan dit makkelijker worden vastgesteld. De vraag is o.a. wat je rekent als kosten.
Het is grotendeels afhankelijk van de opzet. Denk maar eens aan het afzetten van wegen en de omleidingen, voorlichting daarover, beveiliging, openbare hulpdiensten, Middenstand die omzet derven of juiste extra genereren.Hotels, verkopen ter plekke, merkenbinding aan bepaalde actiteiten, Ook of bepaalde kosten worden toegewezen aan instanties die dit zien als promotiekosten of verdeelformules van verkoop (Sub)licenties, pachten, exclusieve rechten enz. enz. Er werd (en wordt) wel eens gezecht dat het geld dat naar de organisatie gaat exorbitant hoog is. Zie je het geheel binnen de totale economische krachtvelden, dan pas kan je zeggen of iets (te) duur is.
Sry voor de spelfouten..
Toegevoegd op 22 maart 2018 12:34: tekst