Waarom was het erg van Mercedes dat ze een bandentest hebben uitgevoerd?

Wat is er eigenlijk zo erg aan de bandentest van Mercedes ? Ik ben niet echt een F1-kenner . :p

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Formule 1
1.6K

Antwoorden (2)

Het ligt behoorlijk ingewikkeld, hieronder de standpunten maar het had dus gemogen met een auto van 2 jaar oud of als ze eerst toestemming hadden gevraagd én de andere teams ook waren uitgenodigd. Het is niet eerlijk als je met de auto van nu als enige extra mag rijden/testen.

Mercedes voerde daags na de Grand Prix van Spanje een driedaagse test uit voor Pirelli. De Italiaanse bandenfabrikant testte daarin rubber dat mogelijk voor volgend jaar gebruikt gaat worden. Dit doet het wel vaker. Zo hadden de Italianen in 2011 een Formule 1-wagen van Toyota tot hun beschikking en het jaar erop een Renault uit 2010.

Testen is in de Formule 1 sinds een aantal jaar slechts beperkt toegestaan, en tijdens het seizoen geheel verboden. Er zijn wat uitzonderingen. Zo mag elk F1-team vier rechtelijnstesten per jaar doen. Ook mag er beperkt gereden worden in het kader van reclamedoeleinden. Verder is testen met een auto van het huidige jaar verboden. Wel mag er getest worden met een auto van twee of meer jaar oud. Deze truc paste Ferrari toe in 2009, toen er even sprake van was dat Michael Schumacher de geblesseerde Felipe Massa in Valencia zou vervangen.

Ferrari heeft ook bandentests voor Pirelli uitgevoerd. De Italiaanse renstal deed dit met een auto van twee jaar oud. Mercedes deed dat na de Grand Prix van Spanje niet. Lewis Hamilton en Nico Rosberg, beiden incognito met een zwarte helm, reden met de auto die Mercedes dit jaar gebruikt: de W04. Ferrari en Red Bull Racing deden daarover bij de FIA hun beklag, en zo kwam de zaak bij het internationale tribunaal van de autosportfederatie in Parijs terecht.

Betoog FIA

De FIA stelde vanochtend dat Mercedes’ test niet toegestaan was. Dat was wel het geval geweest wanneer de Duitse renstal toestemming had gekregen van de World Motor Sport Council (WMSC) én als andere teams ook waren uitgenodigd door Pirelli. “Testen tijdens het seizoen is, volgens Artikel 22, niet toegestaan, tenzij de WMSC ermee instemt”, vertelde FIA-jurist Mark Howard. “Charlie Whiting (de race director van alle F1-races, red.) kreeg een algemene vraag voorgeschoteld, namelijk of het was toegestaan een auto van dit jaar te gebruiken.”

“Zijn voorlopige antwoord was dat dat het geval zou zijn als de test bedoeld was voor Pirelli. Hij zou daar naar gaan kijken”, aldus Howard. Pirelli had echter ook de overige teams moeten uitnodigen. Dat zou niet zijn gebeurd.

verder in reacties:
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Betoog Mercedes Mercedes stelt dat er niets illegaals was aan de test. Pirelli heeft volgens de Duitse autofabrikant de test georganiseerd, betaald en uitgevoerd. “En dus niet door Mercedes. Daar gaat het om in Artikel 22, door wie de test is ondernomen”, aldus Paul Harris, de advocaat van het team. Het draaide vandaag allemaal om dat éne artikel. In Artikel 22 van het sportieve reglement van de FIA staan de do’s en dont’s vastgelegd omtrent het testverbod. Harris stelt dat Mercedes alleen heeft uitgevoerd wat Pirelli van het team vroeg. “Pirelli bevestigt dat. Alle aanwezigen zijn unaniem over wat er is gebeurd, wie het deed en wie de leiding had. Het staat als een paal boven water dat Pirelli de test had ondernomen.”’ Typisch Formule 1, waarin iedereen telkens probeert een maas in de wetgeving te vinden om beter te worden. In het technische reglement gebeurt dit continue. Denk aan de dubbele diffusor in 2009, de F-duct in 2010 en de geblazen diffusor in 2011. In elk dichtgetimmerd artikel van FIA’s wetboek zit altijd wel een piepklein gaatje, en er is altijd wel een team die daar op inspringt. Vervolgens wordt zo’n onderdeel alsnog verboden. Meestal als het seizoen klaar is. Betoog Pirelli Het argument waarmee Pirelli zichzelf wil vrijpleiten is ook interessant. Dominique Dumas, de advocaat van de Italiaanse bandenfabrikant, stelt dat de FIA alleen haar leden kan bestraffen. “Wij snappen niet dat de FIA disciplinaire maatregelen tegen ons wil ondernemen”, zegt Dumas. “Pirelli opereert binnen de rechten die het heeft gekregen van de FIA.” “In de zaak die de FIA aanspande tegen Flavio Briatore (in 2008 teambaas van Renault, red.) gaf een expert aan dat de FIA, volgens de Franse wetgeving, recht mag spreken met betrekking tot sportieve statuten en zaken. Dat geldt niet voor partijen die niet in hebben gestemd met hun reglementen”, aldus Dumas, mikkend op Pirelli.
Het Formule 1-team van Mercedes heeft de sportieve regels overtreden door met de bolide van 2013 mee te werken aan een bandentest van de officiële leverancier Pirelli. De Duitse renstal heeft daar profijt uit getrokken, want andere teams hebben deze test niet gedaan.
Het is een overtreding van het verbod voor teams om gedurende het seizoen te testen met een auto die ook gebruikt wordt in de races. Daar heeft Mercedes voordeel van gehad, dus is dat niet eerlijk ten opzichte van de andere teams.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar hoezo krijgen ze daar dan profijt van ? Als ze een bandentest doen dan houd het toch in om te kijken hoe de banden het uithouden etc. En ik dacht dat bij F1 de banden vaak verwisseld worden, dus hoe kunnen ze er dan profijt van hebben?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat ze meer mochten testen met de HUIDIGE auto dan andere teams: "Testen is in de Formule 1 sinds een aantal jaar slechts beperkt toegestaan, en tijdens het seizoen geheel verboden. Er zijn wat uitzonderingen. Zo mag elk F1-team vier rechtelijnstesten per jaar doen. Ook mag er beperkt gereden worden in het kader van reclamedoeleinden. Verder is testen met een auto van het huidige jaar verboden. "
Amadea
10 jaar geleden
Doordat ze nu dus precies wisten hoe snel die banden slijten konden ze daar rekening mee houden. De andere teams kwamen daar pas tijdens de wedstrijd achter, en dan kost het dus meer tijd.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Nou nee Amadea want er werden banden getest van rubber wat mogelijk pas het jaar erna gebruikt zou worden (zie mijn antwoord).