Hoe hard rijdt een safety car tijdens de formule 1?

Ik zit net even de GP van Abu Dhabi en daar rijdt de safety car rond ivm een ongeluk. Hoe hard rijdt deze wagen eigenlijk voor de leider uit? Het lijkt niet zo snel maar volgens mij is het nog wel een redelijke snelheid.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Formule 1
33.7K

Antwoorden (2)

De safetycar rijdt op de lange stukken op zijn maximale snelheid en dat kan wel 280 km per uur zijn. In de andere bron hebben ze het over 155 m/h en dat is zo'n 250 km per uur.

Ze moeten zo snel want het is heel slecht voor de banden en de auto om langere tijd heel langzaam te moeten rijden.

Toegevoegd na 2 minuten:
Te langzaam rijden achter een safetycar wordt zelfs gerekend tot 1 van de oorzaken van het dodelijke ongeluk van Ayrton Senna in 1994 las ik net!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De safetycar voor 2018 is een Mercedes -AMG GT R met een topsnelheid van 318km/h
Een F1 race auto haalt dit ook makkelijk en moet vaak zelfs nog inhouden, vooral de acceleratie vanuit een bocht doet een f1 auto (iets0 sneller.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
Wat de topsnelheid is van de auto is niet per se het antwoord op de vraag.