Wat is de reden van het bandenreglement?

De heren coureurs zijn tijdens een droge race verplicht gebruik te maken van twee compounds. Nu vind ik dat, eufemistisch uitgedrukt, 'een beetje dom'. Staat haaks op het veiligheids uitgangspunt in de F1.

Dus, wat is de echte reden van die rare regel?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Formule 1
1.1K

Het beste antwoord

Geen kwestie van veilig of onveilig.
Zachte banden hebben meer grip maar slijten sneller en harde omgekeerd. Nu is het niet zoals op de openbare weg dat meer grip veiliger is omdat coureurs in de formule 1 altijd de grens opzoeken. Met 'harde' banden kunnen ze minder 'pushen'dan me zachte.
Dit is een prima uitgangspunt om 'tactisch' gebruik te bewerkstelligen.
Indien iedereen op hetzelfde moment dezelfde banden gebruiken (omdat de omstandigheden dat zo bepalen) dan is ook hier geen spanning (verrassing) te verwachten. Vandaar dat ze bepaald hebben dat ze van ieder soort minstens 1 setje moeten gebruiken.
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Verplichten om te stoppen. Anders krijg je dat de een de hele race op een bandenset riijdt en de ander dire keer stopt. Ik denk ook dat de fia een beetje spanning will brengen door in feite hierdoor een pitstop te verplichten. Persoonlijk vind ik het ook geen geweldige regel.