Waar leidt het vanaf in de Chinese dierenriem dat een bepaald dier onder een bepaald element valt?

Ik zag net toen ik keek bijde kenmerken van het jaardier; varken dat die best vurig is in bepaalde opzichen. Maar waarom is dat dan een waterdier? En bijvoorbeeld de draak is ook vurig maar is een houtdier.. En nu is het het jaar van de haan, en die is ook vurig maar is een metaal dier.
Dus nu is mijn vraag: waar leidt dat vanaf dat een jaardier of een 'waterdier' is of een 'vuurdier' of een 'houtdier' of een 'metaaldier'?
Ps. En de jaarelementen snap ik zelf al.

Toegevoegd na 1 dag:
Ik heb eerder zo'n vraag gesteld, maar nu wil ik weten hoezo de dieren aan n bepaald element worden gekoppeld. Want niet bij alle dieren is t logisch te verklaren waarom die dat element heeft: een varken is vurig qua karaktertrekken maar is een waterdier.. Dus staat dat dan voor wat je herkent bij je jaardier aan kenmerken van t element? Want bijv: een tijger lijkt zich niet, door de karaktertrekken, te kunnen verplaatsen in anderen terwijl die wel heel empathisch kan zijn.. En vandaar ook misschien een houtdier. Ik wil alleen dus ff weten of dat klopt wat ik vermoed.....

Antwoorden (1)

In de Chinese dierenriem worden dieren geassocieerd met de vijf elementen: hout, vuur, aarde, metaal en water. Elk dier wordt geassocieerd met een van deze elementen, afhankelijk van de kenmerken van het dier.
Bronnen:
een maand geleden