waarom word een ballon met lucht kleiner als je hem laat liggen zonder dat er een gat in zit???

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.8K
erotisi
7 jaar geleden
zie ook voor autobanden 'Zuurstof dringt ongeveer viermaal zo snel door de band heen als stikstof. Bedenk echter dat buitenlucht iets meer dan viermaal zoveel stikstof dan zuurstof bevat dus is het verschil in spanningsverlies niet zo groot. Een lege band is vlak voor het vullen met stikstof volledig gevuld met lucht. Hoewel de stikstofvulling de verhouding met zuurstof nog verder verschuift, zit er nog steeds zuurstof in de band. Kortom, de band met stikstof zal langzamer leeglopen dan een band met lucht. http://www.amt.nl/techniek/artikel/2003/7/banden-werkelijk-langer-op-spanning-zin-en-onzin-van-stikstof-2003-0708-10113311
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ben het eens

Antwoorden (1)

Hoe luchtdicht onze longinhoud ook verpakt lijkt in het kleurrijke rubbervel, de luchtmoleculen vinden vroeg of laat hun weg naar buiten. Daar hebben ze geen geprikt gaatje voor nodig.

Ballonnen worden van rubber gemaakt, meestal van oude autobanden of schoenzolen. Het rubber is een polymeer, zeg maar een lange ketting van aaneengeregen kleine moleculen. Het bijzondere van de rubberpolymeren is dat de ketens ook nog eens aan elkaar vastzitten. Een kluwen van ketens die wel een beetje ten opzichte van elkaar kunnen bewegen, maar niet te veel.

Chemisch gezien bevindt het rubber zich dan ook in de vloeibare fase, legt Joost de Wit, polymeerchemicus van de Rijksuniversiteit Groningen uit. Maar door alle dwarsverbanden vloeit rubber niet, maar springt het na uitrekken terug naar zijn oorspronkelijke vorm.

Dat is handig, want daardoor is rubber elastisch, maar dat voordeel heeft ook zijn nadeel. Als de ballon wordt opgeblazen en het rubber steeds dunner wordt, kunnen de ketens niet meer alle gaten afdichten en laten ze hier en daar steken vallen. Door die gaatjes ontsnappen de luchtmoleculen (zuurstof en stikstof) naar buiten.
7 jaar geleden
Thecis
7 jaar geleden
Ik was al bijna bang dat je niet meer zou komen naar hoe de lucht dan ontsnapt. maar op het einde kwam het alsnog ;-) Enige toevoeging is dat omdat de "gaten" klein zijn, dat de lucht maar heel langzaam ontsnapt. +