Waarom mogen speelgoed pistolen wel en chocolade sigaretten niet?

Ik vraag me af of dit een morele kwestie is of louter een commerciele?

Met chocolade sigaretten bedoel ik die degenen die de "iets" ouderen onder ons vast kennen. Je kreeg ze met sinterklaas altijd in je schoen en dan moest je met veel gepeuter dat papiertje eraf krijgen, geweldig vond ik ze (en ik ben trouwens nooit gaan roken)

Een tijd waren ze in de ban, met (volgens mij) als reden dat het "not done" was in het kader van de anti-roken campagne.
Gisteren zag ik ze weer bij de Hema (dacht ik). Thuisgekomen bleken het WEL de zelfde staafjes te zijn maar door de print en kleur was er geen ENKELE associatie met een sigaret.

Ze kunnen dus blijkbaar echt niet.

Wat ik me nu afvroeg is: waarom mogen al die nep pistolen dan wel? We zijn toch ook tegen geweld? En al die schietspelletjes voor de computer ed?

Is dit meten met 2 maten of zit hier toch meer achter?

Heeft iemand er wel eens iets over gelezen?

12 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

De genotmiddelenindustrie maakt uiterst geraffineerd gebruik van overheidscampagnes die er juist op gericht zijn om het gebruik bij kinderen terug te dringen. De sleutel 'nu nog even niet' maakt niet alleen seks maar ook drank en rookwaar een stuk aantrekkelijker voor jongeren, want volwassen en spannend. Je kunt het betuttelend vinden om nepsigaretjes te veroordelen maar het kan wel meehelpen om echte sigaretten aantrekkelijk te leren vinden.

Daar dachten we veertig, vijftig jaar geleden radicaal anders over maar we vonden toen roken evenmin een al te schadelijke liefhebberij. Ik weet niet eens meer of mijn dochter die nepchocoladesigaretjes ooit gehad heeft maar ik ben blij dat ze nooit is gaan roken. Ik zelf dat ik al een poos niet meer de godganse dag aan die stomme verslaving moet toegeven. :-)

Toegevoegd na 4 minuten:
O ja, vuurwapens zijn niet vrij verkrijgbaar in de handel zoals rookwaar. Een beetje terughoudendheid met namaak wapentuig lijkt me op zijn plaats maar ja, kastelen belegeren is natuurlijk wel spannender met katapulten en kanonnen dan met spandoeken met 'Peace man!' erop. En kinderen maken die 'wapens' ook zelf wel, o.a. van LEGO en dergelijke.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
amigo
12 jaar geleden
Voor mij beste antwoord door je laatste alinea Want aan dat verschil had ik zelf niet gedacht, dat de één wel vrij verkrijgbaar is en de ander niet

Andere antwoorden (3)

Het grote verschil is dat de overstap van 'een nep-sigaret is cool' naar "een echte sigaret is cool" zeer klein is. Dus moet je van jongs af aan het idee sigaretten zijn cool de kop in drukken.
De stap van 'oorlogje spelen is cool' naar 'de buurman doodschieten is cool' is net iets groter. Maar.. Er zijn ook wel stemmen om allerlei oorlogstuig te verbieden. Helaas zit daar de commercie iets sterker achter te drukken. De winst op chocolade sigaretten zal wat lager zijn :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nep pistolen zijn verboden. Je kunt er een boete voor krijgen als je deze in bezit hebt, ze worden ingenomen en in het ergste geval kun je er ook voor opgepakt worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is de vraag niet...en speelgoed pistolen zijn GEEN nep pistolen. (min is niet van mij)
De verkoop van chocolade sigaretten is nooit verboden geweest, het probleem zit hem in het maken van reclame.

Voor sigaretten en aanverwante artikelen mag geen reclame gemaakt worden, de oude pakjes met chocolade sigaretten hadden het uiterlijk van een echt pakje met sigaretten, dit werd door de stivoro gezien als reclame en werd het aanhangig gemaakt bij de rechtbank, hier vloeide toen een verbod uit op het voeren van een verpakking die lijkt op een verpakking die gebruikt wordt in de tabaksindustrie.