De joker bij het spelen van Jokeren?

Bij het spel Jokeren mag je een joker gebruiken om een serie compleet te maken van 3 kaarten. Bijv. Joker (Boer), Vrouw, Heer.
Mag je door aan het einde van drie kaarten een Aas neer te leggen die Joker pakken, omdat er dan 3 kaarten liggen en dan de Joker voor een ander serie kaarten te gebruiken?
Dit mocht vroeger met Rummikub altijd wel (iig hoe ik het speelde) maar volgens mijn tegenspeler mocht dit niet. Dan moest je die joker altijd vervangen met een Boer en die was dan de rest van het spel ook een Boer. En dat vond ik een beetje onlogisch.

Wie kan er zeggen wie er gelijk heeft?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Ik weet niet wie er gelijk heeft, maar wij speelden het altijd op jouw manier, dus hij mocht weggehaald worden als hij overbodig was geworden als er een 'normaal' trio lag ipv het kwartet te laten liggen. Je mag namelijk ook de hele boel uit elkaar halen om de kaarten toe te voegen aan andere series. De joker blijft dan over en kun jezelf meteen gebruiken.

Toegevoegd na 14 minuten:
Heb het even nagekeken en je vriend heeft gelijk.
Kom er dus ook achter dat je speelt met een weggooistapel waar je je niet nodig hebbende kaarten weer kwijt kunt. Er worden dus helemaal geen series kaarten uit elkaar gehaald, er wordt alleen maar aan bestaande series toegevoegd.
Ik heb dus altijd gerummikubt met kaarten ipv gejokerd.

Sorry voor het eerdere antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thnx, ik denk dat ik maar stug mijn rummikub-spel meeneem naar de kroeg ipv een pak kaarten. :)

Andere antwoorden (1)

Nee, het is geen rummikub.

Die joker staat voor 1 specifieke kaart en mag alleen door die kaart vervangen worden.
Als je 2 heren (harten en klaver) en een joker neerlegt, dan moet je opgeven welk heer die joker is (ruiten of schoppen).

Rummikub is een spel die ook op de tafel afspeelt, dus waar je heel veel kan schuiven en nieuwe setjes mag maken. Jokeren is dat niet.