100% kans
Je kan in 4 zetten schaakmat staan.
https://www.worldchesspieces.com/how-to-win-chess-in-2-moves/ (2 zetten per speler).
Als die wedstrijd 2 keer voorkomt ben je er al.
Er worden dagelijks duizenden potjes gespeeld. Ook door beginners die snel verliezen in een paar zetten. Zulke potjes zullen vaker voorkomen.

Je stelt denk ik de verkeerde vraag.
===
https://www.chess.com/forum/view/general/have-identical-games-ever-occured
Een spel dat meer dan 1000 keer is gespeeld.
Toegevoegd op 05 oktober 2022 19:54: tekst
2 jaar geleden
arrectiauribis
2 jaar geleden
Ik bedoel ook geen herders matjes maar een hele wedstrijd
LeonardN
2 jaar geleden
Definieer een "hele wedstrijd".
Thecis
2 jaar geleden
De kans is inderdaad 100%. Het herdersmatje is een complete partij, net zoals het narrenmat (mat in 3 zetten, de korst mogelijke partij).
Wat de vraagsteller waarschijnlijk bedoeld is wat de kans is dat als je willekeurige zetten doet, deze exact hetzelfde is als bijv een partij van ca 80 zetten die ooit door grootmeesters is gespeeld. Die kans is namelijk zeer klein. En ja, dat kan je simpel wiskundig berekenen door bij elke zet te berekenen wat de kans is om die betreffende zet te doen 't.o.v. het totaal aantal mogelijke zetten van die beurt en al die kansen te vermenigvuldigen. Hoe langer de partij, hoe kleiner de kans dat je het met pure willekeurigheid kan naspelen (bijvoorbeeld, wit heeft 20 verschillende zetten om mee te openen de allereerste beurt (8 pionen die 2 verschillende zetten kunnen doen en 2 paarden die elk naar 2 posities kunnen gaan)).
Thecis
2 jaar geleden
Oh sorry, narrenmat is inderdaad 4 zetten (2 wit, 2 zwart zwart wint) Herdersmat is 7 zetten dacht ik (4 wit 3 zwart, wit wint).
LeonardN
2 jaar geleden
"Wat de vraagsteller waarschijnlijk bedoeld...als je willekeurige zetten doet" Ik denk eerder dat de vrager bedoeld of er twee wedstrijden zijn die niet willekeurig gespeeld zijn, van gemiddelde lengte zijn en de kans dat zoiets twee keer kan voorkomen.
En dat lijkt me niet te berekenen, aangezien het dan geen willekeur is. De 20 eerste mogelijkheden resulteren zogezegd niet in een kans van 1 op 20 omdat sommige openingen zelden gespeeld worden. Nu zou je nog met een hoop data te verzamelen de waarschijnlijkheid van de eerste paar zetten kunnen vinden (het zal bijvoorbeeld best bekend zijn wat ongeveer de meest gemaakte eerste zet is) maar dan wordt het giswerk.
Thecis
2 jaar geleden
@LeonardN
Ik ging uit van een willekeurige zet. Dan is de kans 1 op 20 van een bepaalde zet. Ik heb geen data over gespeelde partijen dus dat was de enige approach die ik kon doen.
Maar je hebt gelijk, sommige openingen zijn veel gebruikelijker dan andere.
Kennelijk komen identieke spellen toch relatief vaak voor:
https://www.chess.com/forum/view/general/have-identical-games-ever-occured#:~:text=Not%20only%20have%20identical%20games,reportedly%20been%20played%20386%20times.&text=This%20is%20just%20theoretical%2C%20but,repeated%20a%20fwe%20thousand%20times.