Hoe houd je je zenuwen onder controle tijdens darten?

Als ik sta te gooien in een beslissende leg en ik zet mezelf op een dubbel, dan sta ik altijd onder intense zenuwen, mis ik de dubbel en verlies ik de partij. Hoe kun je je zenuwen onder controle houden tijdens zulke situaties?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
6.3K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bakootje!

Het beste antwoord

Uit onderzoek is gebleken dat jezelf kalmeren geen zin heeft. Nervositeit is een tè sterke emotie om af te kunnen wenden. Je kunt hem niet breken, maar wel (om)buigen.
Activeer je ‘go’-systeem als je jezelf bij het darten onder druk zet. Negeer je angstige gedachten en vervang deze door tegen jezelf zeggen: “Ik heb hier ZIN in!”, “Ik GA deze halen!”. Energieke uitspraken die de kracht van je zenuwen omzetten in flinke trap op het gaspedaal (‘go!’) in plaats van een rem op je prestaties vormen.

Let daarnaast op je ademhaling. Door diep adem te halen krijgen je spier-, zenuw- en andere lichaamscellen meer zuurstof en ook meer flexibiliteit. Je zult ook merken dat je hierdoor misschien gaat glimlachen en dat helpt ook omdat je dan het soort hormonen activeert die jou rustiger en zelfzekerder stemmen.
7 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Bij mij helpen kalmeringstabletten wel als ik heel erg zenuwwachtig ben! En dan gewoon van die pilletjes die geen kwaad kunnen. Mvg