Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat is de regel voor de struikrover bij Kolonisten van Catan Zeevaarders?

Als de rover al op een tegel staat bij een speler in het spel steden en ridders en er wordt nogmaals 7 gegooid mag deze dan blijven staan op dezelfde tegel of moet hij verplaatst worden naar een andere plek?

Zo ja (als hij verplaatst moet worden) en dit wordt vergeten in de speelbeurt mag de betreffende speler die geblokt wordt naderhand de ridder van de tegel afhalen omdat dit anders ''bewust'' vergeten wordt.

Hierover is enige discussie ontstaan en ik kan het nergens terugvinden.

Mijn inzien moet hij verplaatst worden bij 7 omdat hij niet dubbel ingezet mag worden op eenzelfde tegel en mocht dit vergeten worden dan gaat hij terug naar de woestijn.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
27K
Ritsuka
8 jaar geleden
je mag volgens mij ervoor kiezen om te laten staan.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Vergeten : terug naar de woestijn

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Beste Sergiovries,

In de spelregels van het oorspronkelijke spel (zonder uitbreidingen) staat al aangegeven dat de struikrover verplaatst moet worden. Dit mag/kan niet vergeten worden. In steden en ridders mag de struikrover pas worden verplaatst van de woestijn als het barbarenleger Catan heeft bereikt, daarvoor tel je alleen je kaartjes. Bij de uitbreiding zeevaarders heb je twee mogelijkheden: Je speelt met de zeerover, of je speelt met de zeerover en de struikrover. In het laatste geval mag je kiezen welke rover je verplaatst. Dit is dan ook de enige manier om een rover niet te verplaatsen. Ik ben niet bekend met de laatste uitbreidingsset (kooplieden en barbaren). Op internet is wel aangegeven dat er een 'vriendelijke struikrover' in voorkomt die mensen met 2 of minder punten beschermd, maar vermoedelijk zal ook hier de struikrover verplaatst moeten worden.

Als het voorkomt dat iemand het vergeet zou ik deze persoon alsnog de rover verplaatsen en een kaart laten trekken. Indien er al is gegooid voor de volgende beurt moet opnieuw gegooid worden.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Vergeten : struikrover naar de woestijn
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding