Kun je patience ook verkeerd spelen ?

Ligt het aan verkeerde kaarten of aan je tactiek dat je niet hebt kunnen uitspelen ? met andere woorden moet je geluk hebben met welke kaarten je krijgt ?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
7.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik speel patience op de computer, en kan dus met Ctrl-Z terug tot waar ik verkeerd afgeslagen ben. Heb ik bijvoorbeeld een zwarte 8 uit de stapel gebruikt, en kom ik later een zwarte 8 tegen op tafel, waar het spel op blijft hangen, dan ga ik terug tot dat moment, en begin daar opnieuw. Maar soms liggen beide rode vrouwen onder een zwarte boer, en kan je er gewoon nooit bij. Die spellen zijn niet te winnen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
eens gelegde kaarten hoor je eigenlijk niet meer aan te zitten.Als een spel stopt en er kan niets meer gemaakt worden dan ben je verliezer heb ik gelezen
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
In principe speel ik geen patience omdat ik het een stom spel vind. De kans dat je niet uitkomt is enorm groot, je invloed is enorm klein. WIl je verliezen? Speel patience. Ik zou zelf een aantal veranderingen doorvoeren net zo lang tot beter spel vaker zou leiden tot uitspelen. Freecell is veel leuker in dat opzicht. Zit ook vaak in Windows (Solitaire pack)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik speel zowel Freecell als Patience. En Spider Solitaire En Mahjong. En legpuzzels en Sudoku enzo. Geen spellen waar je tegen de tijd moet spelen, meer ontspannen en mijn hoofd leeg maken voor het slapen gaan. Elke avond één. De kans dat je niet uitkomt is bij Patience heel groot, als je steeds 3 kaarten uit de stapel draait. Daarna ga ik dus verder met 1 kaart tegelijk, en als ik dan nog niet uitkom dan kijk ik waar ik vastgelopen ben en ga terug. Ik vind dat geen cheaten. Ik heb nu een winstpercentage van ongeveer 60 %.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
oké bedankt mr tomaat en pokemon ,mijn buurvrouw was er verslaafd aan patience ,ik was er nieuwsgierig naar.Ik zoek eigenlijk een leuk kaartspelletje waar je ook een beetje bij moet denken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@henry70 Bij freecell is het denkwerk ook leuker. Het lijkt soms een beetje op de torenpuzzel: http://1.bp.blogspot.com/_wyQfmFquaBo/Sqg-B28reqI/AAAAAAAABtA/9LWBNprbyp8/s320/Tower+of+Hanoi.gif Doordat je nu wel gewoon alles ipv alleen de koning neer mag leggen op een lege plek. Ook kan je veel meer werken naar een kaart toe, aangezien alles open is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Die torenpuzzel in een iets andere variant (met 3 kleuren en ABC op de blokjes spelen ze bij ons op de basisschool regelmatig tegen elkaar, wie het eerste klaar is.

Antwoorden (2)

Nee. Je kunt natuurlijk verkeerde keuzes maken, en aanlegmogelijkheden over het hoofd zien. Maar het is wel zo dat geluk met de volgorde van de kaarten een belangrijke rol speelt. Daardoor kan het zeker wel dat een potje niet uitgespeeld kan worden, ook al speel je het geheel correct.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
verkeerde keuzes maken, en aanlegmogelijkheden over het hoofd zien bedoel ik ,kan het hierdoor komen dat je een spel niet kunt uitspelen ?
Amadea
8 jaar geleden
Daardoor kan het óók komen, ja. Maar als je het geluk hebt dat er meestal een bruikbare kaart open komt te liggen dan is de kans dat je dat potje uitspeelt toch aanmerkelijk groter.
Ja. Hoewel het volledig in de kaarten kan zitten (je kan hem zo klaarleggen dat je gelijk "verloren" hebt) kan je "fouten" maken als in speelwijzen hanteren die de kans dat je hem uitspeelt kleiner maken.

Net zoals bij yahtzee en "mens erger je niet" heb je keuzes en minimale tactieken. Je hebt voornamelijk te maken met kans en geluk, maar je kan een paar tactieken aanhouden die je winkans iets zouden moeten verhogen. Of andersom er zijn dingen die je kan doen die zo stom zijn dat ze je winkans verlagen.

Een voorbeeld. Je krijgt een lege plek en er komt een zwarte koning aan. Velen zullen nu ALTIJD die koning neerleggen. Je kan ook kijken of je een zwarte koningin hebt liggen (of een rode boer) en eerst de kaarten een rondje laten draaien met de hoop een rode koning. Hoewel dit soort tactieken verkeerd uit kunnen pakken zouden ze "in the long run" een voordeel op moeten leveren.

Als je een zwarte 8 open hebt liggen en je hebt twee rode 7's een op een hoge stapel en een als laatste kaart van die stapel, kies je voor de "laatste kaart" op die "stapel". Je maakt zo een plaats vrij. Anderen zouden hier een 50/50 keuze laten gelden.

En aanlegmogelijkheden niet zien is natuurlijk direct dodelijk.

Hoeveel beter een goede speler is vs een "slechte" durf ik niet te zeggen (over 1000 potjes). Maar met een paar strategieën zou je meer moeten uitspelen.

http://www.solitairebliss.com/solitaire-strategies.php

Toegevoegd na 12 minuten:
Tellen en rekenen. Stel je draait even een rondje kaarten door zonder wat af te leggen als je een mogelijkheid ziet. Maar je merkt dat er twee dingen zijn die je kan doen. Je kan dan gaan tellen welke kaart je de volgende ronde gaat tegenkomen. Hoe eerder de kaart komt hoe meer andere keuzes je de volgende ronde krijgt (wat supergunstig of ongunstig kan zijn, maar als je de afweging maakt, heb je wel weer een voordeel. Bijna niemand denkt hier over na.

-kaart- is de bovenste die je mag pakken.
Voorbeeld:
A2-3- .. 45-6- .. 78-9- .. 10,B,-V- .. -H-

Stel dat je de 3 kwijt kan. maar ook de V. Door de drie te pakken wordt de volgende ronde:
A2-4- .. 56-7- .. 89-10- .. BV-H-

Door de V te pakken:
A2-3- .. 45-6- .. 78-9- .. 10,B,-H- (niks anders dan de H die nu als keuze vrijkomt, welke al een vrije keuze was)

A=Aas, B=Boer, V=Vrouw, H=Heer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Pas op. Door alle tactische handelingen proberen te spelen kan het gebeuren dat je JUIST verliest, je moet dit dus over 1000 potjes zien, (vs niet tactisch spelen en doen wat mogelijk is, nooit even doordraaien om je opties te bepalen).