wat doet een Aas bij het spel pesten als je 1 tegen 1 speelt?

ik speelde het kaartspel pesten met een vriend en toen ik een A speelde zei hij: je mag nog een x aangezien we met z'n 2en spelen. ik dacht echter dat de Aas geen pestkaart was als je 1 tegen 1 speelt. ik vroeg me dus af wie gelijk had.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.5K

Het beste antwoord

Bij jullie is het een aas, bij ons een boer, bij anderen een tien.
Pesten is bij uitstek een spelletje dat heel veel verschillende regels en varianten daarop kent, maar eigenlijk maakt dat niet uit ; zolang je beiden volgens dezelfde regels speelt, is het goed. Het doel van het spel blijft zelf als eerste uit zijn door je tegenstander(s) dwars te zitten. Het maakt niet precies uit wie wat gewend is ; niemand heeft "gelijk"of "ongelijk" want het zijn maar spelregels , en niet zulke "strakke" als bijvoorbeeld bij bridge. (Dat je ook flink zult moeten aanpassen als je dat met zijn tweeën wilt doen ;-) )

Dat betekent dat als je speelt met minder dan 3 of 4 personen - waarvoor de oorspronkelijk regels eigenlijk ooit bedoeld waren, net als bij het van pesten afgeleide Uno - sommige regels niet goed uit de verf komen of op het zelfde neerkomen. Omkeren van de speelvolgorde bijvoorbeeld ; mag je dan 2 keer of maakt het niet uit ? En wat is het verschil tussen "nog een keer mogen" en "de ander moet een beurt overslaan".

Gelukkig is er geen pestpolitie ; jullie mogen helemaal de regels interpreteren zoals jullie willen, er nieuwe bijbedenken of bestaande niet gebruiken, net wat het leukste speelt. Het enige belangrijke is dat je het samen eens bent over welke regels hoe worden toegepast.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
.....zucht.....ik moet echt sneller leren typen. NOG sneller..... :-(
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je schreef wel veel meer dan ik ;)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ja, ik weet het - maar dat is helaas nogal eens reden om mijn antwoorden toch te verwijderen en bergen punten af te trekken :-(
Ik tik met 360 aanslagen per minuut, maar dat is kennelijk nog lang niet genoeg..... Ben ook altijd veel tijd kwijt met eerst kijken of een vraag niet al eens is gesteld, al lijkt de zoekfunctie momenteel wat problemen te hebben. Aan bronnen zoeken besteed ik al helemaal geen antwoordtijd meer ; ik geef EERST antwoord en ga DAN pas een bron bijzoeken ;-) . Antwoorden geef ik toch uit mijn blote hoofd.

Andere antwoorden (3)

Misschien heb je allebei wel gelijk. Ik ken geen spel waarbij de spelregels zo verschillen per spelersgroep dan bij pesten. Bij de een is 8 een beurt overslaan, bij de ander is het juist kleur veranderen of kaarten bijpakken. Dus controleer tevoren de regels , hoe is iedereen het gewend, en welke regels gebruiken we
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Aas

De volgorde waarin de spelers aan de beurt komen, keert om ("aas draai")
In sommige varianten heeft de Aas geen specifieke functie.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Van hieruit, zoals ik het ken, is de Aas een beurt overslaan. Dat zou in jouw geval betekenen dat je gewoon nog een keer mag