Wat is het maximale aantal schaakstukken waarmee je de tegenstander schaakmat kan zetten?

Toegevoegd na 36 minuten:
Op de afbeelding staat de zwarte koning schaakmat door zes schaakstukken. Misschien kunnen dit er nog méér zijn.

Zo bedoelde ik mijn vraag: Door hoeveel schaakstukken tegelijk kan een koning schaakmat staan?

Sorry, als mijn vraag niet duidelijk was.

Toegevoegd na 1 week:
Bij het sluiten van de vraag: Dank voor de antwoorden en de reacties!

Picture for question
11 jaar geleden
5.5K

Antwoorden (2)

Ik interpreteer deze vraag als met hoeveel stukken tegelijk kun je mat zetten.

Twee. Schaakmat betekent dat je de koning schaak zet en er dan geen mogelijkheid tot ontsnappen is. Dat kan maximaal met twee stukken tegelijk.

Voorbeeld: een loper zou de koning schaak geven als er niet toevallig die toren tussen de loper en de koning zou staan. Door de toren weg te zetten en gelijk daarmee schaak te geven (ervan uitgaande dat dit mogelijk is) wordt de koning zowel door de toren als de loper mat gezet (als hij nergens anders heen kan).

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik zit nu even naar het plaatje te kijken wat je erbij hebt gedaan. Als id dat interpreteer dan zie ik veel witte stukken en een eenzame zwarte koning. Als je het zo bedoelt dan is het antwoord 16. Zwart kan namelijk alle stukken weggeven en dan alleen zijn konig overhouden waarna wit hem met 16 stukken op het bord mat gaat zetten. Dan is er altijd nog maximaal 2 stukken die hem daadwerkelijk het mat voltrekken.

Vanuit de praktijk is het veel interessanter te kijken wat het minimaal aantal stukken is dat nodig is om een koning mat te zetten. Als zwart alleen een koning heeft dan kan dat met de volgende combinaties voor wit:
Koning & Dame
Koning & Toren
Koning & 2 Lopers
Koning & Loper+ Paard
Waarbij deze laatste nog vrij lastig is.

Toegevoegd na 23 uur:
Ik heb de onderstaande stelling bedacht (de zwarte pion moet je wegdenken, die is per ongeluk blijven hangen). Daar zijn er 8 stukken die schaak geven. Ik heb geen stukken toegevoegd zoals extra dames en dergelijke maar alleen de stukken waarmee je begint. Je kunt nog 6 pionnen laten promoveren tot dames en/of paarden en deze kunnen makkelij toegevoegd worden op het bord. Volgens mij kun je dus met 15 stukken schaak geven (alleen de koning niet) maar de stelling zal niet binnen de regels van het spel via een partij tot stand kunnen worden gebracht.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraagsteller vraagt om het maximale aantal, twee is het minimale aantal (: In principe kun je natuurlijk maar met 1 stuk iemand schaakmat zetten, maar zoals de vraagsteller het bedoeld (kijkend naar de afbeelding) is het antwoord 8 (of 9 met pion) er van uit gaande dat hij zich niet overgeeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat heb ik gezien. Maar het is niet helemaal duidelijk wat met matzetten in de vraag wordt bedoeld. Daarom heb ik nog een aanvulling geschreven. En zoals ik probeer uit te leggen kun je met twee stukken gelijk schaak geven. Feitelijk geven dan beide stukken mat (aftrekmat in een soort semi vakjargon).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aanvulling maakt je antwoord een stuk beter :)
Koning +loper en paard is echt een ramp om te voltooien haha Klopt inderdaad dat je in principe (bijna) altijd met 2 stukken iemand mat zet, met meer dan 8 stukken iemand tot een hele lullige mat dwingen kan ook bedenk ik me net maar daar wordt het spel zo onlogisch van als maar kan.
Iemand met 5+stukken schaakmat zetten is moeilijker dan met 2/3 haha
Antoni
11 jaar geleden
Op de afbeelding staat de Zwarte koning schaakmat door zes stukken. Daarvan zijn de vlakken rood. Het paard zet de koning overigens ook schaakmat volgens mij, maar doet dat voor hetzelfde vlak als de loper.
In principe kun je natuurlijk maar met 1 stuk iemand schaakmat zetten, maar zoals de vraagsteller het bedoeld (kijkend naar de afbeelding) is het antwoord 8 (of 9 met pion) er van uit gaande dat hij zich niet overgeeft.

Als jij het voor elkaar krijgt om 8 koninginnen of torens te krijgen (andere stukken zijn ook mogelijk, maar dit is het meest eenvoudig uit te leggen) is het maximale aantal stukken 9 met pion en 8 zonder.

Door langzaam een linie op te bouwen van toren/koningin neem je elke beurt een lijn weg waar de koning niet op kan staan. Als je dit op de laatste na doet, hier zet je namelijk een pion voor, kan de koning enkel in die lijn bewegen.
Vervolgens zet je hem met de pion mat. Hij kan de pion immers niet slaan omdat deze gedekt wordt door je toren/koningin daarachter.

Dit is echter vrijwel onmogelijk om te creëren in een echte spelsituatie. Vaak zet je de persoon veel eerder mat of geeft hij op. (of andersom natuurlijk) Deze strategie werkt namelijk alleen als je alles behalve de koning hebt geslagen en meestal speel je dan niet meer door :)

Filolanca.

Toegevoegd na 10 uur:
Uit mijn reactie op de andere vraag: Je zet een tegenstander schaakmat met 2/3/4 stukken.
Uit antoni's reactie: Een koning wordt namelijk alleen schaakmat gezet door de stukken die 'actief' zijn.

Actieve stukken zijn de stukken die een koning direct beïnvloeden, zoals een toren links en rechts, en een koningin in het midden. De stukken die de beweging van de koning niet beïnvloeden tellen niet mee bij de stukken die de koning schaakmat zetten. De afbeelding die jij hebt bijgevoegd klopt dus ook niet helemaal.

Op de manier zoals jij het interpreteert is het maximale (logische aantal) 8/9met pion en wat meer als je ook stukken als lopers en paarden gebruikt.
Op de manier zoals schaakmat in het boekje staat is het theoretisch gezien ook 8. Omdat een koning 8 plekken kan bewegen kun je met elk stuk 1 plek blokkeren zodat de koning geen geldige stap meer kan maken.
In de praktijk kan dit echter niet, omdat elk stuk automatisch meer dan 1 vakje blokkeert.

Als ik ga testen kom ik op 6 stukken waarmee ik een koning actief schaak kan zetten (als herhaling in de zetten, dus heen en weer tussen 2 vakjes, toegestaan is), 2torens, 2 lopers, 1 paard en een koningin. Dit zal ongetwijfeld ook met andere combinaties zetten, maar er zal waarschijnlijk geen tegenstander zijn die zich zo schaak laat zetten, haha.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Het is niet zo bij een linie van zeven torens en een pion die gedekt wordt door een toren, acht (of negen) schaakstukken zorgen voor schaakmat. De koning kan namelijk per beurt maar één vlak verplaatsen. Bij zo'n linie zal hij "proberen" één vlak naar rechts of één vlak naar links te gaan, want verder dan dat mag hij helemaal niet. De koning staat dan schaakmat door maximaal drie (of vier) stukken. Namelijk de pion (of de toren) die hem "actief" schaakmat zet en de toren rechts en links waardoor hij schaakmat staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat klopt, mijn eerste zin geeft dat ook weer in en nutshell. Je reactie is echter wel meer correct dan dat van mij :) De vraagsteller bedoelde gezien zijn foto echter wat anders, althans volgens mijn interpretatie. Vandaar dat ik de acht/negen stukken aan heb gehaald. Over het algemeen zet je iemand in principe schaak met 3 (give or take one) stukken schaak, maar de acht stukken heb ik aangehaald omdat je zo met de meeste stukken logisch gezien (het kan wel met meer) de ruimtes opvult waar de tegenstander zijn koning neer kan zetten.
Antoni
11 jaar geleden
We begrijpen elkaar helaas niet de hele tijd helemaal. Ik zal me in deze reactie daarom beperken tot het vinden van het antwoord op mijn vraag. Je noemt in de aanvulling op je antwoord als oplossing zes stukken. Zes stukken waarmee de koning schaakmat wordt gezet is ook het aantal waarmee de koning op de afbeelding bij mijn vraag schaakmat is gezet. De koning staat schaakmat door de zes stukken waarvan het vlak waar ze op staan rood is. Mooie oplossing!