Bij het knikkeren hadden we (in Breda) altijd een irritante regel die 'met clips' heette, waar komt dit vandaan?

Clips was dat je in de baan van de knikkerende tegenstander ging staan en met intervallen je voet op de grond zette. De tegenstander moest dus goed timen om zijn knikker onder je voet door te stoten. Uiteraard waren de intervallen niet van gelijke lengte, en ging je voet altijd nét op de grond als de knikker eronder was.

Waar ik benieuwd naar ben, is waar de term 'clips' vandaan komt. Kwam die alleen in Breda voor? Is het van meerdere generaties of alleen van die van mij (geboren 1988) Is het overgewaaid uit knikkerend Engeland/Amerika, of misschien Duitsland?

De vragen, de vragen.....

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (1)

Wij noemden het hier altijd "met stoplicht". Zo werden er wel meer "regels" verzonnen om het je tegenstander zo moeilijk mogelijk te maken.

Aangezien deze regels verschillende namen hebben op verschillende plaatsen in het land en zelfs niet bekend zijn bij veel mensen, lijkt het mij dat deze regels verzonnen worden. Kwestie van een "regel" verzinnen en het je tegenstander zo moeilijk mogelijk maken.

Wat grappig is, is dat ik tijdens het typen van dit antwoord me ineens herinner dat ik zelf ook wel eens regels verzon in mijn jeugd haha :-).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In drenhte was het idd ook stoplicht, en ook erg irritant
:)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nog nooit van gehoord.
qwestie van Poor loosers.... :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Haha :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De mensen die die rare regels verzinnen of de mensen die het stom vinden dat dergelijke regels bestaan?