Welk oud spel dat een beetje op schaakpionnen lijkt, hebben we op zolder gevonden?

De speelstukken lijken ietwat op schaakpionnen, maar er zijn afbeeldingen op aangebracht. Is waarschijnlijk uit de 30er-40er jaren.

Picture for question
12 jaar geleden
1.4K
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Dit soort vragen vind ik altijd zo leuk :-D ben benieuwd wat het is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben ook heel benieuwd!
Is het wel een spel? En niet bedoeld als spoeltjes om naaigaren op te winden o.i.d.? Ik vind die kleurtjes zo apart.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik kom heel wat tegen tijdens het zoeken, maar niet dit spel. Interessant!
escape
12 jaar geleden
En ik ben ook benieuwd naar het speelbord. Onder de stukken zit keurig groen vilt geplakt voor het schuiven.
Cryofiel
12 jaar geleden
Zien alle stukken er hetzelfde uit, op de beschildering na? Het lijkt een spel voor vier spelers te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is geen Halma, dat effenkleurige pionnen heeft ( net als mens erger je niet). Maar ik heb geen idee wat het wel kan zijn. ben benieuwd!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Escape, heb je ook een foto van het zijaanzicht van de pionnen?
Cryofiel
12 jaar geleden
Zit het speelveld aan de binnenkant van het deksel, of onder de bodem van de kist?
escape
12 jaar geleden
Nee, het speelbord ontbreekt. Zijaanzichtfoto toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, het lijken wel knoppen van ladekastjes.
Ik kan er naast zitten, maar zit nog steeds te denken in de richting van gebruiksvoorwerpen. Zeker na de 2e foto.
Cryofiel
12 jaar geleden
Vier sets van zeven stuks per set? Met vilt eronder? Dat doet toch echt meer aan een spel denken dan aan gebruiksvoorwerpen. Hoewel het niet onmogelijk is.

Antwoorden (2)

Ik vermoed dat het Halma is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet waarschijnlijk omdat er per kleur maar 7 pionnen zijn.
Bovendien hebben de pionnen een verschillend symbool zodat ze kennelijk ook verschillende betekenis of waarde hebben.
Zeskantig Halma speel je met 10 of 15 uniforme pionnen, bij vierkant Halma heb je 13 of 19 pionnen.
http://de.wikipedia.org/wiki/Halma
Ik vermoed dat het een creatieve geest in je familie is geweest die zelf een spel heeft bedacht. Naar het speelbord en regels kunnen we waarschijnlijk alleen maar gissen.