Wie kent de spelregels van het kaartspel "hoogste blad"?

Vroeger als kind speelde ik wel een kaartspel dat heette "hoogste blad". 2 of meer spelers hebben blinde stapels kaarten en leggen om de beurt een kaart open op de stapel. degene die de een hogere kaart heeft dan degene die bovenop ligt krijgt de hele stapel en moet weer een kaart open neerleggen. Dwz dit kan ik me herinneren. Al spelende kreeg ik niet hetzelfde spelgevoel. Dus er mankeert wat aan de regels. Wie weet het nog?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
16.8K

Het beste antwoord

Is dit wel wat je zoekt?

Stapel speelkaarten schudden, verdelen tussen de spelers (heel gemakkelijk met twee spelers, maar meer kan ook), steeds een kaart openleggen en wie het hoogste cijfer heeft, mag alle kaarten op tafel hebben. (ik leg wel altijd een blaadje op tafel met de volgorde Aas, Heer, Vrouw, Boer.. die blijven wat lastig).
Bij gelijke stand (twee achten bijv), een kaart blind opleggen en dan weer een open erboven (dubbelen heet dat). Zo kun je hoge kaarten van de ander te pakken krijgen!
Wie alle kaarten heeft, heeft gewonnen
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
(ik leg wel altijd een blaadje op tafel met de volgorde Aas, Heer, Vrouw, Boer.. die blijven wat lastig). Dat is een grapje niet? Dit is de meest voorkomende volgorde in kaarten. Alleen met klaverjassen(troef) en ik dacht toepen wordt een andere volgorde aangehouden.
amigo
12 jaar geleden
hangt van de leeftijd van de spelers af en hoeveel ervaring ze hebben. Mijn kinderen hebben een lijstje echt nodig als we klaverjassen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ach ik dacht dat je het over jezelf had :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het waren alletwee heel goede antwoorden. ik mag er helaas maar een kiezen.

Andere antwoorden (1)

Het doet me denken aan wat ik vroeger speelde als 'Duizenden' - allebei een blinde stapel kaarten, om en om een kaart opgooien, de hoogste krijgt beide kaarten.
Zijn ze kaarten van gelijke waarde, dan twee kaarten erbij en de volgende kaart bepaalt wie dat stapeltje krijgt (met veel gekreun als die twee tussenkaarten bijvoorbeeld een joker bevatten).
De gewonnen kaarten weer als blinde stapel verzamelen, en zodra je door je stapel heen bent, ga je verder met de nieuw ontstane stapel.
Doorgaan tot een van beide alle kaarten heeft (van die potjes die dagen duren, elke middag en zo).
Volgorde kaarten van hoog naar laag: cijfers volgens waarde, boer, vrouw, heer, aas, joker.

Toegevoegd na 39 seconden:
Ahum, de opsomming is dus van laag naar hoog ;-)