Waarom heeft een schaakspel wel koningen en koniginnen maar geen prinsen en prinsessen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zit je nou te klieren met al die vragen van je?
Hoeveel bladeren aan een kastanjeboom???
Dat is misschien ook wel de reden waarom bepaalde mensen wegblijven he?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke functie zou u de nieuwe stukken willen toebedelen?
En welke stukken zouden er moeten verdwijnen?
Of moet het bord meer velden krijgen?
Waarschijnlijk daarom!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tjemig de pemig, van al die vragen die je gesteld hebt staat er nog maar 1 open.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Blijkbaar zijn ze ook op deze na allemaal verwijderd, want ik zie buiten deze geen recente vragen openstaan ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt ook Marleen, ze zijn allemaal weg!

Antwoorden (5)

Omdat diegene die het gemaakt heeft het zo heeft uitgevonden ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat die nog niet mogen vechten
Intussen past antwoordman op de prinselijke kinderen ;)
anneliez
12 jaar geleden
Op een schaakbord zijn maar een beperkt aantal velden.
Er was gewoon geen plaats meer voor en daarbij komt het het spel ook niet ten goede.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laten we maar blij zijn, dat naast al die stukken die we nu in het huidige schaakspel hebben, niet ook nog prinsen en prinsessen zitten, want goed schaken is al zo verschrikkelijk moeilijk. ;-)

Het schaakspel is op een heel natuurlijke wijze ontstaan. Waarschijnlijk is er in de ontwikkeling niet steeds vanuit gegaan, om de figuren op het bord met een zekere logica samen te stellen, maar is er in de ontwikkeling meer van een goede en spannende strategie uitgegaan.

Schaken is een krijgshaftig spel; het is erop of eronder, en het gaat er bij wijze van spreken echt om, je tegenstander te vernietigen. Als je daar vanuit gaat, dan zit er in de huidige opbouw van de schaakstukken natuurlijk wel iets moois, en valt het ook wel enigszins te verklaren. Met een klein beetje fantasie, kun je de torens als verdediginslinie zien, paarden speelden in allerlei oorlogen een grote rol, de koning kan niet alles alleen beslissen, en heeft dus een raadsheer nodig (loper) en de soldaten (pionnen) zijn natuurlijk ook onmisbaar. Blijft over de Koning en Koningin, de belangrijkste figuren op het schaakbord, met de unieke eigenschappen dat hun rol totaal verschillend is. De koning, daar draait het allemaal om, en de Koningin heeft enorm veel macht.

Je zou je dan ook af kunnen vragen, welke rol prinsen en prinsessen in strategisch opzicht nog kunnen vervullen in het schaakspel, en wat voor meerwaarde dat zou hebben. Het zou het spel nog ingewikkelder maken, en het is al zó complex, dat er zelfs geen zgn. winnende strategie bekend is. Nog afgezien van het feit, dat het met al dat nageslacht op het bord, allemaal wel een enorme drukte op het bord wordt. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon omdat ze zo genoemd zijn. De benaming van de stukken verschilt ook per taal. In engeland heet de Loper bv een Bishop...