Wat kostte de originele, grijze, gameboy in Nederland?

Vroegahh had ik er 1 (met tetris uiteraard) maar als kind had je geen waarde besef en ik kan het niet terugvinden op internet

5 jaar geleden
16.4K

Antwoorden (3)

De eerste Game Boy werd uitgebracht in 1989. De oudste Nederlandse vermelding van de prijs die ik heb kunnen vinden dateert van 15-12-1990. Er staat in het artikel dat het iets nieuws is, dus mogelijk was het apparaat nog niet eerder bij ons te koop.

Het spel Tetris was inbegrepen bij de Game Boy die toen 199 gulden kostte. (Dus de waarde was in huidige valuta net iets meer dan 90 euro). En voor losse spelcassettes betaalde je per stuk 69 gulden.
Toegevoegd op 28 februari 2019 20:49: afbeelding
Plaatje bij antwoord
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
+fl199 kom ik ook tegen in advertenties: In Duitsland 149dm aldus: (DM stond toen hoger dan fl)
https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?query=gameboy&coll=ddd&page=1&sortfield=date&identifier=ddd%3A010623938%3Ampeg21%3Aa0174&resultsidentifier=ddd%3A010623938%3Ampeg21%3Aa0174 199 in NL:
https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?query=gameboy&page=1&sortfield=date&coll=ddd&identifier=ddd%3A010623938%3Ampeg21%3Aa0203&resultsidentifier=ddd%3A010623938%3Ampeg21%3Aa0203 In de VS kostte deze volgens de wiki 89 dollar wat met een koers van ~fl1,80 per dollar uitkomt op ~160 gulden. En VS prijzen zijn zonder btw. dus dat moet er dan nog bij.
loginabcde
5 jaar geleden
Al met al vind ik het best een lage prijs. Uiteraard was toen €90 meer dan tegenwoordig maar het apparaat was behoorlijk innovatief
Toen de originele grijze gameboy 25 jaar bestond, hadden ze een topic geopend.
In dit topic wordt gepraat over Tetris, Mario.......etc.
Een paar hebben het over de prijs in 1989. In Duitsland schijnt die iets goedkoper te zijn geweest. Wat ik voor je vond, stuur ik mee als foto:
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
HeerVoldemort
5 jaar geleden
Ik herinner mij ook f119,99 inclusief tetris, zonder tetris f99,99
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Wat een goed geheugen!
Maar het was ook een uitvinding.
Mijn zusje was en is nog altijd Nintendo-gek.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Goede aanvulling.
Het is ook gehaald van een topic en berust op herinneringen.
LeonardN
5 jaar geleden
- Ik hoop voldoende te hebben aangetoond dat een prijs van rond de 120 euro in dat genoemde jaartal niet kan kloppen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dat heb je ja.
Maar nogmaals, topics, herinnering........
Dit is geen vraag waarop je ja of nee kunt zeggen. Ik heb wat gezocht, gevonden en gedeeld. Meer niet.
Dat is afhankelijk van de tijd waarin jij of je ouders het apparaat kochten.

Vanaf 1989(introductie) tot zeker 1992 heeft deze 199 gulden gekost incl Tetris (en opbergtas).
https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?query=gameboy&page=10&sortfield=date&coll=ddd&identifier=ddd%3A010646766%3Ampeg21%3Aa0063&resultsidentifier=ddd%3A010646766%3Ampeg21%3Aa0063

Daarna is ergens de prijs gaan zakken met bedragen tot wel 109 gulden in 1994, welke met een aanbieding zelfs tot wel 95 gulden kom gaan. Dan hebben we het over de basisset zonder spellen.
https://www.delpher.nl/nl/kranten/view?query=gameboy&page=83&sortfield=date&coll=ddd&identifier=ddd%3A010623392%3Ampeg21%3Aa0037&resultsidentifier=ddd%3A010623392%3Ampeg21%3Aa0037

Het is natuurlijk goed mogelijk dat tussen 92 en 94 er nog tussenliggende prijzen zijn geweest of speciale aanbiedingen.