waarom is een game pc zoveel duurder dan een game console(xbox 360 of playstation 3)?

waarom zou je zoveel meer geld uitgeven als je een goedkopere console kan kopen waar je haast de zelfde games op hebt?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (4)

eigenlijk simpelweg omdat je op een PC verreweg meer kunt doen dan op een console.
En omdat de graphics net iets mooier zijn op de PC en daar willen mensen veel geld voor uitgeven....
Ook bijvoorbeel is handig om te kijken of hij upgradebaar is, een PC die kun je als maar beter maken, terwijl een console alsmaar achter uit gaat tot er weer een nieuwe uitkomt. Bij je duurdere PC kan je steeds iets upgraden waardoor de prijs denk ik ongeveer wel even uitkomt.. Maarja PC is gewoon veeluitgebeider je kunt er echt Alles op terwijl je 90% procent minder kan op een console en daarom heb je dus een prijs verschil..

Maarja dat is dan hoe ik het zie deze mooie zondag nacht : )

M.v.g XGoodQ
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit leek mij ook het meest logische antwoord inderdaad.. Een game PC is niet gemaakt om alleen maar games mee te spelen en je kunt er iiietsje meer mee.
Een gameconsole verkoopt meer games dan een game voor de pc, dus kan je het aantrekkelijker maken en de games goedkoper aanbieden dan een all roundproduct als een pc. De kosten voor het omzetten van de game moeten ook terugverdiend worden en er worden minder spellen verkocht op een pc dan een spelcomputer. Dus kosten voor game voor console is goedkoper per stuk en aantrekkelijker omdat de doelgroep groter is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een gamesconsole wordt bij de lancering meestal onder de kostprijs verkocht. Dit geld verdienen ze terug met de verkoop van games.

In de loop der tijd (de levensduur van een console is iets van 7 jaar?) worden PC's echter veel sneller, en de console blijft hetzelfde dus als je nu een PC met PS3 specs koopt zal je vrij goedkoop uitzijn.

Ten slotte zal een consolebouwer erg veel moeite doen om zo goedkoop mogelijk aan zijn onderdelen te komen; als het gaat om miljoenen Playstations dan heb je natuurlijk meer schaalvoordelen dan wanneer je zelf een PC samenstelt.

En je tweede vraag: waarom zou je meer geld uitgeven: bijvoorbeeld omdat game-PC's nu veel krachtiger zijn dan consoles (toch gauw een factor 10 meer rekenkracht), je op een PC ook een sollicitatiebrief kan typen en je veel meer flexibiliteit zoekt. Hoef je dat allemaal niet: koop een console!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Er zijn enkele zaken die bijdragen aan de hogere kosten van een pc t.o.v. een gameconsole.

1. De veelzijdigheid van een pc eist meer materialen en is meer divers. Iedere extra functie die er op zit zal de pc dan ook mogelijk duurder maken. Mogelijk heeft de videokaart van de pc een of meerdere VGA, DVI, HDMI aansluitingen en heeft je pc 3 of vier usb poorten. Dit zijn er dan al meer dan bij de playstation (denk maar aan de eerste generatie PS3 die duurder waren door de extra usb poorten en de backward compatibility functie om ps2 spellen af te spelen). Mogelijk zit er ook extra software op, zoals windows en ms office, waarvoor Microsoft ook zijn deel voor eist.

2. Productiekosten zijn voor een gameconsole mogelijk goedkoper, aangezien er zoveel van hetzelfde modelnummer worden gemaakt. PC's verouderen veel sneller en binnen enkele maand(en) kunnen er weer compleet nieuwe modellen in de winkel liggen. Mij lijkt het dat de productie hierop vaker aangepast moet worden dan de consoles en dus ook duurder is. Het is namelijk makkelijker (en daarmee ook goedkoper in kosten) iets van hetzelfde te maken dan steeds weer iets anders in elkaar te moeten zetten. Daarnaast kan Sony of Microsoft bijv. ook makkelijker bulk inkopen voor dezelfde materialen.

3. Waarschijnlijk is het ook goedkoper, omdat de verkoop hoog ligt van de consoles en vooral console-games (ik heb echter begrepen van winkeliers dat de winkels zelf vrijwel geen winst maken op de verkoop van consoles). Dit kan zijn omdat gameconsoles over het algemeen stabieler werken en als je bijv. een X-Box game koopt dat je ook zeker weet dat hij hoort te werken als je hem speelt. Bij een PC moet je zelf veel beter letten op de systeemvereisten en het kan zomaar zijn dat één of meerdere onderdelen alweer verouderen en daardoor je games gaan haperen of niet fatsoenlijk afspelen.