Is de Playstation 3 bestand tegen blikseminslag?

Hey aangezien het hier nu onweert weet ik niet zeker of het slim is om mijn Playstation te gebruiken.
Ik heb gehoord dat sommige elektrische apparaten bestand zijn tegen blikseminslag zodat ze niet kappot gaan als ze bij een blikseminslag in het stopcontact zitten.

Heeft de Playstation 3 dat ook?
Ik heb de PS3 Slim 120GB uit 2010.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (6)

Er is geen enkel elektronisch apparaat bestand tegen blikseminslag. Een paar honderdduizend volt vinden ze niet lekker.
12 jaar geleden
Als er ingeslagen word kun je gwn doorblijven spelen ;)
Ik spreek uit ervaring :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle elektronische apparatuur is erg gevoelig voor het spanningsveld wat bij een bliksem ontstaat. De stekker uit het stopcontact beschermt jouw Playstation in ieder geval. Maar...., mocht de bliksem echt dicht in de buurt inslaan dan kan hij alsnog sneuvelen....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alle aangesloten elektrische apparaten kunnen schade ondervinden bij blikseminslag.

Ook apparaten die aangesloten op de satellietschotel of
kabel.

Overal overspanningsbeveiliging tussen plaatsen is een optie.
Maar dat gaat niet op met antenne-ingangen.

Alles gedurende de onweersbui even afkoppelen is het beste.

Neem het zekere voor het onzekere.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er bestaan wel degelijk overspannings-beveiliging voor antenneleidingen, maar tegen een directe inslag is weinig bestand.
Ze helpen wel heel goed tegen de opbouw van statische lading door de invloed van een geladen onweerswolk.
Zoals eerder gezegd kan geen enkel apparaat tegen een dergelijke klap. Wel is het mogelijk je hier tegen te beveiligen met behulp van een speciale contactdoor met overspanningbeveiliging. Alle apparaten die hieraan zijn gekoppeld worden in principe beschermd. De contactdoos schakelt dan als het ware uit wanneer er een piekspanning wordt geconstateerd ( en inslag is absoluut een PIEK spanning).
De betere exemplaren geven zelfs garantie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens kun je zelfherstellende overspanningszekeringen (heten: TPS) gewoon kopen in de radioonderdelenhandel, ze zijn 275 volt en de helft van een eurodubbeltje. Gewoon aan de binnenkant over de 225 volt solderen en klaar, kosten een fooi.
Ikzelf als ir. soldeerde die dingen vanaf 1965 al over professionele apparatuur zoals Xenon-startrelais en filmluikjes in bioscopen want in elke bioscoop slaat elke week de bliksem erin (zet dat maar niet in de krant).